Onderwijszaken

Iederwijs versus Reggio Emilia II

In onderwijs on 15 januari 2011 at 10:19 AM

In de Reggio Emilia-benadering maakt de school deel uit van de stad, van de gemeenschap als geheel. Ouders en anderen in de omgeving van de kinderen en de school worden nadrukkelijk betrokken bij de activiteiten van de kinderen. Dit komt voort uit de opzet in Italië van de kindercentra direct na de WOII: het idee om door een andere aanpak van onderwijs en opvoeding te voorkomen dat fascisme nog ooit de kop opsteekt.

Een belangrijk uitgangspunt is dat het kind beschikt over alle competenties die het nodig heeft om te groeien. De rol van volwassenen is het begeleiden van de kinderen in hun groei en het zorgen voor de meest gunstige condities. Er wordt uitgegaan van het gegeven dat kinderen een sterke drang hebben om te weten, te begrijpen en dat zij nieuwsgierig zijn naar de wereld. Maar niet alleen de kinderen ontwikkelen zich, maar ook de volwassenen; ze zijn samen (!) op ontdekkingsreis.

Dit betekent dus dat je als volwassene bereid moet zijn om op een andere manier naar de werkelijkheid te kijken dan je eerst in gedachten had. Anders mis je het ontdekkings- en leerproces dat het kind doormaakt en zie je alleen de tekortkomingen of de voor jou logisch lijkende antwoorden. Een belangrijke vraag is natuurlijk of deze benadering ook een meerwaarde biedt.

Italiaans onderzoek heeft uitgewezen dat wanneer de kinderen met 6 jaar naar de Italiaanse staatsschool gaan, dat zij opvallen door hun inventiviteit en creativiteit. Ondanks het saaie en vrij autoritaire aanbod op deze scholen blijven deze verworvenheden groter dan van hun leeftijdgenoten.

De kinderen hebben ook een sterk zelfgevoel, ze kunnen goed samenwerken en staan open voor ideeën van anderen. Ze kunnen zich goed concentreren en gaan respectvol met elkaars maaksels om. Ook aardig om te weten is dat 80% van de kinderen op 5-jarige leeftijd kan lezen en schrijven zonder dat het ze ooit als zodanig is aangeleerd…

Geschreven: vrijdag 21 oktober 2005

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: