Onderwijszaken

Iederwijs versus Reggio Emilia

In onderwijs on 15 januari 2011 at 10:13 AM

Tegenwoordig lees je steeds vaker dat Iederwijsscholen zich identificeren met de Reggio Emilia-gedachte. Lees en oordeel zelf of dit terecht is!

Het kind heeft honderd werelden om te ontdekken honderd werelden om uit te vinden honderd werelden om te dromen. Het kind heeft honderd talen (en nog eens honderd honderd honderd) maar de school en de samenleving stelen er negenennegentig.‘ (Loris Malaguzzi, Italië, 1920-1994).

Sinds 1945 werken de 33 kleuterscholen en kindercentra in de Noord-Italiaanse stad Reggio Emilia volgens de Reggio-Emiliabenadering. Dit betekent o.m. dat aan iedere school en ieder centrum een kunstenaar en een pedagoog zijn verbonden. Onder de bezielende leiding van pedagoog en filosoof Malaguzzi is men destijds begonnen met het doorbreken van de pedagogische en onderwijskundige tradities.

Dit heeft geresulteerd in 33 gemeentelijke scholen voor kinderen van 0 tot 6 jaar. De scholen zijn onderverdeeld in scholen voor kinderen van 0 tot 3 jaar, de “asilo nido”, vergelijkbaar met onze kinderdagverblijven en “scuole dell’ Infanzia”, schooltjes voor kinderen van 3 tot 6 jaar, vergelijkbaar met onze peuterspeelzalen en kleuterklassen.

De Reggio-benadering is een ‘pedagogiek van het luisteren’, in plaats van een ‘pedagogiek van het vertellen’. Het is een pedagogische filosofie die gezamenlijk wordt ontwikkeld door de mensen die deel uit maken van de praktijk: kinderen, groepsleiding, pedagogen, kunstenaars.

Geschreven: donderdag 20 oktober 2005

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: