Onderwijszaken

Nieuwetijdskinderen (1): wat zijn dat?

In onderwijs on 16 januari 2011 at 9:57 AM

Regelmatig lees je over zogeheten ‘nieuwetijdskinderen’. Er wordt dan hooguit in beschrijving bij gegegeven in de sfeer van ‘ze zijn erg gevoelig voor hun omgeving’. Maar er moet meer zijn volgens mij. Dus ik ben eens op onderzoek gegaan. In een korte serie artikelen hoop ik tot een een meer helder beeld te komen. Hopelijk met hulp van jullie, de lezers! Dus als je iets weet: reageer alsjeblieft!

Op de website van Nieuwetijdskinderen Organisatie Nederland lees ik: ‘Nieuwetijdskinderen zijn overgevoelige, hoog sensitieve kinderen. Zij voelen emoties en verdriet van anderen heel sterk. Vaak hebben deze kinderen een vorm van paranormale begaafdheid. Ook ADHD kinderen, met de vormen ADD en PDD-NOS, en Autistische kinderen vallen onder de Nieuwetijdskinderen, dit omdat hun problematiek in de meeste gevallen dezelfde achtergrond heeft: overgevoeligheid.

Mijn eerste gedachte is dat er dan wel heel erg veel nieuwetijdskinderen zijn. Want als ieder kind met het etiket ‘ADHD’ en ‘PDD-NOS’ onder deze noemer vallen, gaat het hard. Ik vraag mij werkelijk af of dit wel klopt. Wie weet meer?

Verder lees ik op dezelfde site: ‘Het grote aantal overgevoelige kinderen heeft te maken met allerlei invloeden van deze tijd, zoals stralingen van computers, Gsm’s, tv’s, tl-buizen, de stressmaatschappij, de eetgewoontes die we hebben, alle toevoegingen in ons voedsel waar deze kinderen overgevoelig voor zijn en daar een allergie of intolerantie voor ontwikkelen. Kinderen met een suikerintolerantie kunnen door het eten van suiker ADHD-gedrag vertonen. Kinderen kunnen ontregeld zijn door inentingen. Er zijn tal van aanwijsbare redenen mogelijk, maar helaas ook redenen die niet direct aanwijsbaar zijn.

Ook hier wordt weer veel op een hoop geveegd voor mijn gevoel. Gelijktijdig zijn het m.i. veel redenen die omstreden zijn (straling bv.) en die moeilijk tot niet bewijsbaar zijn. Maar eens even ergens anders kijken op een aanverwante website: sensitieve kinderen. Daar staat de volgende definitie: ‘Sensitieve kinderen zijn overgevoelige wezentjes. Ze worden meestal sensitief geboren en in veel gevallen is het erfelijk. Er zijn heel veel gevoelige kinderen op deze wereld. Er zijn echter ook hooggevoelige kinderen, en zelfs overgevoelige kinderen. De hooggevoelige kinderen weten meestal wel met hun gevoeligheid om te gaan.’

Geschreven op: woensdag 23 november 2005

 

  1. Ik geloof niet zo in het verschijnsel . Ik geloof in het feit, dat al die kinderen met die fraaie labeltjes product zijn van een opvoeding. Maar.. het is niet empirisch door mij onderzocht. Overigens dat geldt ook voor het begrip “nieuwetijdskinderen”.

  2. @Burro
    Ik denk ook niet dat er een aparte categorie kinderen bestaat of is ontstaat. Wel geloof ik dat sommige ouders erg goed zijn in het plakken van labels.

Geef een reactie

