Onderwijszaken

Hoe groter de verschillen, hoe rijker de kansen

In onderwijs on 17 januari 2011 at 7:53 PM

Beste Croisabel,

Eerste vroeg ik jou naar je grootste wens, namelijk zingen van het prachtige nummer ‘Forgiven‘ van Alanis Morisette. Je hebt in een mooi verhaal verteld waarom je graag op het Zuid-Podium van Pinkpop wilt klimmen. Eigenlijk kon ik wachten op je vraag om ook iets over mijzelf te schrijven. 🙂

Je vroeg mij om (ook) over mijn grote wens te schrijven. Een lastige opgave! Maar wie A zegt, moet ook B zeggen nietwaar? Dus dit gaat over mijn wens. Een wens die waarschijnlijk altijd een wens zal blijven. Maar misschien is dat niet zo erg. De tijd zal het leren denk en hoop ik. Maar goed: mijn wens is om twee boeken te schrijven. Boeken over onderwijs en voor het onderwijs en voor iedereen die daar interesse voor heeft. Mijn idee is om een boek te schrijven samen met wat ik noem ‘jong talent’ en een boek met ervaren onderwijsgekken die iets zinnigs te melden hebben. Je zou ze kunnen zien als een duo dat elkaar aanvult. Of misschien elkaar wel ‘aanvalt’; wie weet. 🙂

Als kleine jongen wilde ik altijd boswachter worden. De hele dag door de bossen lopen met een groen hoedje op en een geweer over mijn schouder. Het leek mij helemaal geweldig! Later ben ik wat realistischer geworden en besefte ik dat ik in mijn vrije tijd door de bossen kan lopen. En dat er niet veel werk is in die professie. Na een uitstapje in de economische wereld, ben ik in het onderwijs terecht gekomen. Of beter: teruggekomen, want ik zat er al vanaf mijn zesde jaar tenslotte. 🙂

Het voert te ver om op te noemen wat ik zoal heb gedaan in het onderwijs. Maar ik ben actief (geweest) in het basisonderwijs, middelbaar onderwijs en hoger onderwijs; ook internationaal. De afgelopen tien/elf jaar ben ik tegen een aantal dingen aangelopen en een van die dingen is dat (jonge) talenten (te) weinig kansen krijgen. In ieder geval in Nederland. Op kleine schaal heb ik daar altijd iets mee proberen te doen. Ik heb gemerkt dat er veel goede ideeen leven onder jonge mensen en dat die soms zeer waardevol zijn. En die zouden eens moeten worden verzameld en vastgelegd. Vandaar dit ene boek.

Het andere boek is enerzijds een tegenhanger van het eerste boek en moet anderzijds een weerslag vormen van mijn eigen ideeen en die van mensen die ik in de loop der jaren ben gaan waarderen. Een aantal personen tref je aan in mijn linkenlijst (als je goed kijkt). Ik denk dat het erg interessant is om een aantal mensen die nooit hebben samengewerkt, te laten samenwerken aan een boek. Tja, tot zover zou ik willen zeggen Croisabel. Hopelijk biedt het een blik zoals je dat bedoelde.

Hartelijke groeten, edu

Geschreven op: woensdag 30 november 2005

Geef een reactie

