Onderwijszaken

Kan feminisme worden afgeschaft?

In onderwijs on 18 januari 2011 at 8:20 PM

Vandaag vertelde mijn vriendin over een vak dat zij zal volgen aan de universiteit komende periode: Rural Politics, Gender and Participation. Hierna ontspon zich een discussie over feminisme. Dit aangezien de beide docentes ouderwetse feministes blijken te zijn.
Zo willen zij de studenten meenemen naar Brussel om zich daar te verdiepen in de positie van en aantallen vrouwen in het Europees Parlement. Ze vertelden vast dat het aantal veel te laag is en dat de positie (te) ondergeschikt is. Mijn vriendin zag hier niet verkeerds in, maar ik dacht daar toch iets anders over.

Ik word namelijk niet goed van dat soort feministen. Niet dat ik problemen heb met vrouwen (en mannen) die opkomen voor welke belangen of rechten dan ook. En ook is het niet zo dat ik niet zie dat vrouwen het soms lastig hebben om een bepaalde functie te krijgen (mannen soms overigens net zo goed). Maar dat domme geschreeuw en beledigen van mannen… ik kan er niet tegen.

Waarom dom? Heel eenvoudig: ze roepen bijvoorbeeld dat vrouwen baas in eigen buik zijn en gaan daarmee voorbij aan ieder recht (50%!) van de man en ontnemen hem een stem. Vervolgens roepen diezelfde vrouwen dat ze worden achtergesteld, niet worden gehoord en dat de mannen over hen beslissen. Tja, dat kan ik moeilijk intelligent noemen. Ook ageren ze bijvoorbeeld tegen het feit dat er meer mannen dan vrouwen in een parlement zitten. Want dat zou minstens 50-50 moeten zijn, gezien de maatschappelijke verhoudingen.

Prima hoor, zo’n stelling. Alleen wil ik dan ook graag 50-50 verhoudingen in het onderwijs, de zorg en de prostitutie om maar wat bedrijfstakken te noemen. En daarbij: vrouwen kunnen zich kandidaat stellen, desnoods partijloos en er kan op hen gestemd worden. Dan moeten ze natuurlijk wel de stemmers voor zich weten te winnen, maar er zijn toch zoveel vrouwen die meer vrouwen in het parlement willen? Foutje dus. Het aanbod van vrouwen die een zetel ambiëren is vele malen kleiner dat het aanbod van mannen. En vrouwen stemmen nog zo snel op een man als op een vrouw (waarschijnlijk nog eerder).

Dus: kan dat feminisme eens worden afgeschaft? Laten we voortaan alleen nog meer kiezen op basis van kwaliteit. Het zal mij namelijk een zorg zijn of iemand borsten of een penis blijkt te hebben als hij of zij thuis onder de douche staat. Ik wil dat het werk door de juiste personen wordt gedaan!

Geschreven op: maandag 9 januari 2006

Geef een reactie

