Onderwijszaken

Taakspecialisaties in het basisonderwijs. (1)

In onderwijs on 21 januari 2011 at 8:17 PM

Het zou voor (aankomende) leerkrachten mogelijk moeten zijn om zich, naast de standaardopleiding, zowel initieel als post-initieel te specialiseren in een vak, vakgebied of taak. In mijn beleving moeten het aantal specialisaties wel enigszins beperkt blijven, om te voorkomen dat er wildgroei optreedt.

Te denken valt aan een achttal vakken, vakgebieden en taken, zoals:
– lichamelijke opvoeding;
– techniek;
– muziek;
– handvaardigheid;
– multi-/intercultureel;
– oudere kind;
– jongere kind en
– ICT.

Iemand met de specialisatie ICT of techniek kan op zijn of haar basisschool de ICT- of techniekcoördinator worden. Overigens besef ik dat bovenstaande lijst arbitrair is. Ten behoeve hiervan dienen landelijk eindtermen te worden vastgesteld die initieel en post-initieel eensluidend zijn. Dit is noodzakelijk om er voor te zorgen dat er ten aanzien van de specialisaties een eenheid in kwaliteit en inhoud is.

Geschreven op: dinsdag 24 januari 2006

Advertenties
  1. […] Zie ook: Taakspecialisaties in het basisonderwijs. (1) […]

  2. […] onderwijs en meer mobiliteit  In mijn eerdere bijdragen Taakspecialisaties in het basisonderwijs 1 en 2 schreef ik hier ook al kort over. We moeten inderdaad af van ‘carrière maken in het […]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: