Onderwijszaken

Het verhaal van Wilde Bertram (1)

In onderwijs on 22 januari 2011 at 9:57 AM

Mede een bericht van een andere weblogger heeft mij doen besluiten de start van een Storyline Approach (verhalend ontwerpen) uit de praktijk te plaatsen. Dit geeft denk ik een mooi beeld van hoe iets kan aanslaan bij kinderen. Ik doe het overigens in een aantal delen, omdat het anders wat lang wordt om te lezen. Naderhand zal ik ook een reflectie en achtergrondinformatie plaatsen. Maar om deze onderwijsvorm goed te begrijpen is het goed om te lezen hoe zoiets in de volle praktijk werkt denk ik.

Woensdagochtend kwart voor negen. De kinderen uit groep 6 van basisschool ‘Het Anker’ stromen het klaslokaal binnen. Rumoerig, frisse buitenlucht mee naar binnen brengend, zoeken ze een plek. Meester Björn rommelt in zijn tas. De laatste leerling doet de deur dicht. Het praten houdt aan. Buiten begint het te regenen. Meester Björn haalt een pak schriften uit zijn tas en legt die voor zich neer. Hij kijkt in het rond, staat op, dan wordt er op de deur geklopt. Een meisje uit groep 8 komt binnen. Ze heeft een grote envelop in haar hand. Ze geeft hem aan meester Björn. ‘Deze envelop is vanmorgen bezorgf’, zegt ze. ‘Er staat voor groep 6 op’. ‘Dank je wel’, zegt meester Björn. Het rumoer in de klas neemt af. Kinderen kijken nieuwsgierig naar hem. Hij draait de envelop om en om en fronst de wenkbrauwen.

Zo te zien is de brief afkomstig uit een vreemd land. Op de enveloppe is veel geschreven en gekrast. Op de onbekende postzegels staan afbeeldingen van mooie exotische bloemen. De meester is een beetje overrompeld want de postbode stoort hem in de les. Iemand uit de klasmag de brief openmaken. ‘Beste klas…’, begint de brief. Jantien leest de handgeschreven brief voor aan de klas. Hij is afkomstig van iemand die ‘Wilde Bertram’ heet. Willem vraagt zich hardop af of hij wild is of alleen maar zo heet. Volgens Jan heet hij zo, want ‘Wilde’ is namelijk met een hoofdletter geschreven. In de brief vertelt Wilde Bertram dat hij ergens in het oerwoud zit en dat hij op zoek is naar exotische planten.
Veel van deze planten, zo vertelt Wilde Bertram, zijn erg zeldzaam. Ze komen alleen maar voor in tropische regenwouden. Een groot aantal ervan is zelfs zo zeldzaam dat Wilde Bertram besloten heeft om ze te zoeken en in kaart te brengen. Hij wil er foto’s van nemen en ze proberen te tekenen. Hij maakt er beschrijvingen van die hij bijhoudt in zijn eigen archief. Op deze manier wil Wilde Bertram proberen om de wereld ervan op de hoogte te brengen, at deze planten en natuurlijk ook andere planten met uitsterven bedreigd worden en dat de mensen op moeten passen. Zo niet, dan zouden deze planten alleen nog maar te zien zijn in het archief van Wilde Bertram.

Nu heeft Wilde Bertram één probleem. Hij is zo druk bezig in het oerwoud, dat hij geen tijd meer heeft om de mensen attent te maken op de problemen rond het uitsterven van deze mooie planten. Dat geldt ook voor planten in de eigen omgeving. Hij wil de mensen de planten laten zien voordat het te laat is. Op deze manier moeten de mensen kennismaken met deze planten en zich ervan bewust worden dat ze voorzichtig moeten zijn met de natuur. Door ze nu deze mooie planten te laten zien, die op het punt van uitsterven staan, realiseren ze zich misschien dat het tijd is om maatregelen te nemen tegen alles wat milieuvervuilend en -verwoestend is.

Geschreven op: woensdag 8 februari 2006

Advertenties
  1. […] Zie ook: Het verhaal van Wilde Bertram (1) […]

  2. geweldig leuk idee

  3. @reiny
    🙂 Het is het echt waard om uit te proberen!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: