Onderwijszaken

Een goede basisschool?

In onderwijs on 24 januari 2011 at 9:44 PM

Ditmaal wilde ik eigenlijk in een open vraagvorm jullie vragen je mening te geven over een goede basisschool. Maar aangezien ik meermalen heb gemerkt dat open vragen stellen hier tot weinig leidt, zal ik dat maar niet doen. De lezers en webloggers hier reageren liever op een hapklare stelling. Okee, zonder rekening te houden met wettelijke beperkingen, komt hier een start voor een meer traditioneel werkende school van mijn zijde.

Een goede Nederlandse basisschool is niet te groot, maximaal 250 leerlingen verdeelt over maximaal 10 lokalen. Aan het hoofd van de school staat een directeur die geheel is vrijgesteld van lesgevende taken, zodat hij (of zij) zijn handen vrij heeft voor het managen van de school. Iedere groep wordt door maximaal twee leerkrachten begeleidt en iedere leerkracht werkt minimaal twee dagen per week in dezelfde groep. Hierdoor leren de kinderen en leerkrachten elkaar echt kennen en komt er niet een te hoge werkdruk bij een leerkracht te liggen die vier dagen in dezelfd groep werkt.

Verder werken er op deze basisschool een parttime intern begeleider (drie dagen per week) en een remedial teacher (maximaal twee dagen per week). De intern begeleider heeft twee taken, namelijk het ondersteunen van de directeur aangaande doorverwijzingen van leerlingen naar het speciaal onderwijs en het begeleiden van leerkrachten. De remedial teacher heeft als taken de leerkrachten bij te staan en ondersteunen bij het extra ondersteunen van leerlingen. Het extra ondersteunen van leerlingen is primair een taak van de leerkrachten, maar het is goed als daar af en toe een meer buitenstaanderblik bij komt, zeker al shet op testen aankomt. Ook zorgt de remedial teacher samen met de intern begeleider voor de extra hulp die de school wellicht binnenkomt in het kader van de rugzakregeling.

Het bestuur van deze school staat op afstand, wat in praktijk betekent dat zij een controlerende functie hebben t.a.v. de directeur die integraal leider van de school is. De medezeggenschapsraad heeft dan ook contact met de directeur en niet met het bestuur. De medezeggenschapsraad bestaat uit leden die maximaal drie jaar achtereen zitting mogen nemen in de raad. Daarna moeten zij voor minstens twee jaar uit de raad stappen, alvorens zij zich weer kandidaat mogen stellen. Dit is om de medezeggenschapsraad fris èn objectief te houden, zodat er constructief meegedacht kan worden.

Iedere leerkracht (of duo) stelt voor de start van een schooljaar een helder rooster op, inclusief eventuele uitstapjes, projecten et cetera. Vervolgens ontvangen de directeur en de interne begeleider in de derde week van de maand een aktueel rooster voor de komende maand. Op deze wijze zijn zij op de hoogte wat er op dit punt speelt binnen de school en kunnen zij desgewenst hier op inspelen

Geschreven op: woensdag 15 februari 2006

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: