Onderwijszaken

Tienerzwangerschappen (1)

In Uncategorized on 26 januari 2011 at 7:22 PM

Een Brits tienermeisje is bevallen van een gezonde meisjesbaby hoewel ze niet wist dat ze zwanger was. De 13-jarige Charlotte Maddox beweert dat ze zich wel mollig voelde, maar wist niet dat ze in verwachting was tot haar weeën begonnen. Charlotte dacht dat ze iets verkeerd had gegeten toen ze vreselijke buikpijnen kreeg. ‘Ik schreeuwde van de pijn, en dacht dat ik teveel gegeten had. Maar plots dacht ik ‘ik moet duwen, er komt iets aan‘, aldus de tiener. ‘Toen wist ik voor het eerst dat ik zwanger was en moeder zou worden. De pijn verdween en ik was in shock.


Het volgende dat ik me herinner is dat Sophie, zoals ik haar genoemd heb, begon te wenen. Ik was zo opgelucht dat ze nog leefde en veilig was. Op drie uur tijd is mijn leven veranderd. Enkele uren ervoor maakte ik me nog zorgen om mijn huiswerk en had medelijden met mezelf, en nu sta ik hier met een pasgeboren baby en een heel nieuw leven voor mij.‘ Charlotte vertelde dat ze haar maagdelijkheid verloor op haar dertiende verjaardag. Ze woonde toen bij een pleeggezin, maar keerde inmiddels terug naar haar echte ouders. De vader van de baby wil ze zeker niet zien. ‘Ik wil niet dat hij voor haar zorgt. Hij was niet de leukste jongen ter wereld, ik denk dat we beter af zijn zonder hem.

Een ander -mogelijk nog erger voorbeeld- is een Colombiaans meisje dat op haar elfde al eens moeder werd en nu opnieuw zwanger is. Artsen van een ziekenhuis in Medellín hebben dat bevestigd. Volgens het meisje is de vader een man van veertig. De artsen proberen de zwangerschap te rekken tot de 35ste week, zodat de baby levensvatbaar is. De moeder van het meisje gaf als verklaring voor de herhaaldelijke zwangerschappen van haar piepjonge dochter dat zij niet altijd op haar kan letten omdat zij buitenshuis op zoek moet gaan naar werk.

Van de geboren kinderen in 2004 hadden 3000 baby ’s in Nederland een moeder die jonger was dan 20 jaar. Hiermee behoort Nederland nog steeds tot de landen waar tienerzwangerschappen erg laag is. Dit blijkt uit cijfers van het centraal Bureau voor de Statistiek maandag. Kinderen van tienermoeders leven ook vaker in een éénoudergezin. Ruim een derde van de kinderen met een jonge moeder leeft in een eenoudergezin.

De meeste tienermoeders zijn te vinden onder Antilliaanse en Arubaanse meisjes en onder bepaalde Afrikaanse groepen. Antilliaanse en Arubaanse tienermoeders hebben daarnaast ook een grote kans op een alleenstaand ouderschap. Zeven van de tien kinderen groeien op bij een alleenstaande tienermoeder. Kinderen van Turkse en Marokkaanse tienermoeders groeien in de meeste gevallen wel in een gezin op waar de vader aanwezig is. Dit komt, omdat de moeders vaak jong trouwen.

Bronnen: HLN en blikopnieuws

Geschreven op: woensdag 8 maart 2006

 

Geef een reactie

