Onderwijszaken

Laat de kenniseconomie niet ontsporen (gastschrijver 1)

In onderwijs on 27 januari 2011 at 9:29 AM

De eerste gastschrijver maakt haar opwachting om gedachten op onderwijsgebied van haar en haar organisatie op onderwijsgebied bekend te maken via dit weblog. Deze keer betreft het Evelien van Roemburg, voorzitter van het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO). Lees hier voor meer informatie.

Onze kenniseconomie staat in het middelpunt van de belangstelling. Het kabinet wil dat Nederland tot de top van de kenniseconomieën ter wereld gaat behoren. Waar we ons enkele jaren geleden nog wilden profileren als transportland, staat nu de kennissamenleving centraal. Ons kabinet heeft zelfs 700 miljoen euro vrijgemaakt voor de oprichting van het Innovatieplatform, dat het doel heeft deze vernieuwing van onze economie te stimuleren. Grote bedragen, mooie woorden: kennis als nieuwe basis voor onze economie. Maar kennis op zich, wat hebben we daar aan? Brengt het ons welvaart? Nee, luidt het antwoord. Op zich zelf hebben we niets aan kennis. Pas als we gaan toepassen wat we kunnen wordt het interessant. Vooral het toepassen van nieuwe kennis is belangrijk, dat leidt immers tot innovaties. Het belang van het gebruik van kennis is echter vooralsnog onderbelicht.

Laten we de vergelijking met “Nederland transportland” maken. Aan een hoogstaande infrastructuur zelf hebben we niets, pas als de infrastructuur goed wordt gebruikt kunnen we spreken van een geslaagd project. Datzelfde geldt voor kennis. Investeringen in kennis en goed onderwijs kunnen alleen slagen als het onderwijs echt toepasbaar is de praktijk. Kabinetsdoelstellingen als ‘85% van de 22-jarigen moet in 2010 een diploma in het hoger secundair onderwijs hebben behaald’ klinken ambitieus en vooruitstrevend. We moeten ons ook tot doel stellen om er voor te zorgen dat we iets met zo’n diploma kunnen. Studenten moeten tijdens hun opleiding gestimuleerd worden om datgene wat ze leren om te zetten naar goede toepassingen. Alleen op die manier voorkomen we dat onze kostbare en ambitieuze plannen met de kenniseconomie eindigen met afgestudeerden die niet aan de slag kunnen.

Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de kenniseconomie effectief is en zodoende slaagt? Het antwoord ligt in het onderwijs. Daar leiden we immers mensen op. We moeten er voor zorgen dat de inhoud van onze opleidingen aansluit bij de vraag vanuit de samenleving. Ons kabinet geeft aan dat Nederland een inhaalslag moet maken op het gebied van innovatie. Het ligt dus voor de hand om het onderwijs innovatiever te maken. Aangezien innovaties uit nieuwe kennis voortvloeien, en nieuwe kennis voortkomt uit onderzoek dat voornamelijk in het hoger onderwijs plaatsvindt, moet vooral het hoger onderwijs innovatiever worden. Het ISO vindt het daarom doodzonde dat het Innovatieplatform studenten in het hoger onderwijs links laat liggen.

Maar er zijn meer partijen betrokken bij de kennissamenleving. Onderwijsinstellingen bijvoorbeeld. Uiteindelijk geven zij inhoud aan het onderwijs. Het ISO wil dat onderwijsinstellingen zich meer bewust zijn van hun maatschappelijke functie. Natuurlijk moeten we de academische vrijheid respecteren, maar iedere opleiding moet op zijn minst aandacht besteden aan de praktijk. Stages zijn hier heel geschikt voor, maar helaas verdwijnen juist die meer en meer en blijkt uit een onderzoek van het ISO dat de stagebegeleiding sterk te wensen over laat. Verder zou de student veel meer betrokken moeten worden bij onderzoek. Zo kunnen studenten al tijdens hun opleiding inzien wat het verband is tussen theorie en werkelijkheid. Ook het contact met het bedrijfsleven is van groot belang. Bedrijven kunnen immers uitstekend inventariseren aan welke kennis behoefte is. Daarom wil het ISO dat de betrokken partijen niet langer solo opereren, maar hun beleid op elkaar afstemmen. Laat onderwijsinstellingen, studenten en bedrijven samen met het Innovatieplatform een beleid uitstippelen waar onze maatschappij echt iets aan heeft.

Dit artikel is geschreven door Evelien van Roemburg, m.m.v. Guido Arons

 
Geschreven op: dinsdag 21 maart 2006
 
Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: