Onderwijszaken

Gemiddeld gaat er bij ieder mens een wereld schuil achter woorden

In Uncategorized on 28 januari 2011 at 4:33 PM

Ooit sprak iemand tegen mij de volgende woorden: gemiddeld gaat er bij ieder mens een wereld schuil achter woorden. Op dat moment kon ik amper plaatsen wat die persoon bedoelde (ik was nog behoorlijk jong), maar nu -vele jaren later- kan ik de uitspraak aardig plaatsen en waardeer ik de uitspraak ook erg.

Want ik denk dat deze uitspraak tot op grote hoogte klopt. Niet alleen in de zin dat communicatie voor gemiddeld 60% non-verbaal is en dat dus bij woorden op papier (of weblog) slechts 40% van de werkelijke bedoeling overkomt. En het grote gevaar is dan dat men zelf de overige 60 procent gaat invullen. Zo van ‘hij of zij zal wel dat en dat bedoelen en dus…‘. Hierdoor ontstaan volgens mij nog meer misverstanden dan door het feit dat het non-verbale deel afwezig is.

Zijn dit soort misverstanden -of nog erger: ruzies- te voorkomen? Om eerlijk te zijn weet ik het niet. Mensen blijven “last” houden van menselijke zwakheden en emoties volgens mij (natuurlijk proces) en ook zijn de meeste mensen zich niet bewust-bewust van het feit dat het grootste gedeelte van communicatie tussen personen op non-verbaal niveau plaatsvindt. En aangezien aan beide kanten een mens zit (schrijver-lezer) kunnen kleine misverstanden snel ontstaan en net zo snel ontaarden in grote(re) misverstanden en zelfs ruzies.

En als je later terugkijkt naar hoe zoiets kon gebeuren, blijkt het vaak een word of een zin te zijn die verkeerd is uitgelegd of die een gevoelige snaar raakte, waardoor de emotie snellerboven kon komen dan normaalgesproken waarschijnlijk was gebeurd. Oh, en ja, ik heb hier ook wel eens last van. Zoals bekend is neem ik aan, ben ik ook maar een mens. Ook ik moet af en toe niet alleen denken aan de uitspraak gemiddeld gaat er bij ieder mens een wereld schuil achter woorden, maar er ook iets mee doen.

Geschreven op: dinsdag 11 april 2006

  1. Ooit zat ik bij blogspot. Stil was het daar, doodstil. Bij het VK-blog was dat wel anders. Maar soms sloeg dat door. Je weet wel wat ik bedoel. Jammer dat we daar niet een onderwijsclub of een andere (besloten) club [herensociëteit, ook voor dames :-)] van hebben gemaakt. Kan misschien nog? Rami, Burro en nog een paar.

    Zo, dus hier is het ook stil? Hoe tank jij je bijdragen over? Handmatig? Helluvajob. Kweetnognietwatikdoe.

    cu
    b2nor

    • Er zijn inderdaad vreemde dingen gebeurd op het VK-weblog. Maar er waren ook veel mooie momenten, zeker in de beginjaren. Die club zou mooi zijn. Misschien een aparte website in de lucht gooien? Waar dan echte onderwijsmensen hun gedachten/ervaringen kunnen plaatsen.
      Ik ben hier al blij met 30-40 pageviews per dag. Dus het gaat bijna nergens over tot nu toe. Ik zet alles handmatig over ja. Een flinke klus, waarvan ik niet weet of ik het red voor 1 maart.

Geef een reactie

