Onderwijszaken

Geachte dames en heren politici,

In onderwijs on 5 februari 2011 at 4:32 PM

Uiteraard besef ik dat u het druk heeft met belangrijke zaken in binnen- en buitenland. Zo moet u natuurlijk reizen van importantie maken naar oorden waar de gemiddelde Nederlander nooit zal komen, moet u schrijven en schaven aan het verkiezingsprogramma, wilt u uw gezicht laten zien op de golfbaan nabij Hilversum en bent u hard aan het vriendjes maken om maar zoveel mogelijk stemmen te behalen in november.

Maar toch wil ik u even storen bij al deze en andere belangrijke bezigheden. Want er dreigt iets ernstig verkeerd te gaan in ons land. Ah, dit trekt uw aandacht? Nee nee, het betreft geen allochtonen. Jammer, dat een aantal van u nu geen aandacht meer heeft. Maar goed, ik ga door. Nee, het betreft niet de aanleg van nieuwe snelwegen door natuurgebieden. Hallo, blijft u er wel bij? Wacht even alstublieft, voor u door gaat met vragen stellen, ik zal even de onderwerpen noemen waar mijn punt niets mee te maken heeft: het gaat niet om de afscheiding van de Friezen, de verdeling van de aardgasbaten, het boren in de Waddenzee, de mosselvisserij, het al dan niet erkennen van het Limburgs als derde landstaal, sociale woningbouw, preventief oppakken, het platbranden van wietplantages of over waarden en normen.

Zo, dat hebben we gehad. Mag ik nu verder om duidelijk te maken wat er mis gaat in dit land? Ja? Dank u wel voor de aandacht. Wel jammer dat het groepje nu wel erg klein is geworden. Goed, het gaat verkeerd in dit land met het onderwijs. Wacht, niet weglopen alstublieft! Onderwijs gaat ons allemaal aan, dus ook u en uw kiezers. Ah, dat helpt, weer wat luisteraars tenminste. Geachte dames en politici, het onderwijs raakt niet alleen de meeste of de huidige kiezers maar nog meer de toekomstige kiezers. Kijk, kijk, nog meer attentie. En dat onderwijs wordt gegeven door leerkrachten die amper kunnen rekenen, niet weten waar Paaseiland ligt (nee, nu niet meteen een ticket boeken) en niet kunnen uitleggen wat de relatie is tussen de Nederlandse Gouden Eeuw en de recente hegomonie van de VS. En dat onderwijs wordt ook nog eens gegeven met middelen die in de jaren tachtig van de vorige eeuw modern waren, maar nu achterhaald zijn.

En dat is niet goed te maken met wat extra miljoenen voor hogere lerarensalarissen. Een bedrijf beloont slecht functionerende werknemers toch ook niet met extra salaris? Nee, bel nu niet meteen verontrust uw boekhouder; in de politiek gebeurt dat wel hoor. Ja, u mag even opgelucht ademhalen. Dames en heren, kunt u alstublieft strakke regels opstellen voor het onderwijs en zorgen dat die strak worden gehanteerd? Want als het zo doorgaat, wordt de komende generatie kiezers dommer dan ooit tevoren. Wat zegt u? Dat komt u juist goed uit? Tja, dan weet ik ook niet meer wat ik hier nog doe. Dank u wel voor de aandacht zal ik maar zeggen.

Geschreven op: maandag 16 oktober 2006

  1. […] dankzij een reactie onder mijn open brief Dames en heren politici, moest ik weer denken aan een onderwijssysteem waarin strakke regels gelden voor hen die het nodig […]

Geef een reactie

