Onderwijszaken

Gedragen op school wordt beloond, misdragen aangepakt

In onderwijs on 5 februari 2011 at 4:37 PM

Mede dankzij een reactie onder mijn open brief Dames en heren politici, moest ik weer denken aan een onderwijssysteem waarin strakke regels gelden voor hen die het nodig zijn en waar zij die het aankunnen, meer vrijheid krijgen.

En ik was er zeker van dat ik hier al eens over geschreven had, maar een kijkje in mijn archief leerde mij dat dit niet het geval is. Nu heb ik er wel eens over geschreven, maar dat was voor een buitenlandse VO-school, die dit systeem willen gaan uitproberen. Overigens is het bijna niet te doen om alle achterliggende details van het systeem hier te vermelden. Ik beperk mij dan ook tot de grotere lijnen.

Een voortgezet onderwijsschool geeft de ruimte aan de leerlingen die deze vrijheid aankunnen. Dit betekent bijvoorbeeld dat zij -naast het standaard onderwijsprogramma- ook gebruik mogen maken van de middelen en ruimten die in de school aanwezig zijn en naar verdiepingsklassen kunnen gaan. Verdiepingsklassen zijn  er in twee vormen: voor de leerlingen die prima mee kunnen komen en een extra uitdaging nodig hebben en voor de leerlingen die wat moeilijker mee kunnen komen en nog eens extra met de standaardstof bezig willen.

Daarnaast beperkt de school de ruimte van de leerlingen die deze vrijheid niet aankunnen. En daarbij doel ik vooral op wangedrag en het zich niet houden aan de geldende regels en afspraken. Deze leerlingen wordt eerst de extra mogelijkheden onthouden en in plaats daarvan moeten zij onder begeleiding werken aan hun schoolwerk. Indien dit geen verbetering met zich meebrengt, worden zij uit de klas gehaald en in een zogeheten time-outklas gezet. Daar krijgen zij de gehele dag les onder leiding van een leerkracht en een pedagogisch medewerker. Naast het standaardschoolwerk wordt er vooral ook aandacht besteed aan gedrag.

Indien deze time-outklas binnen twee weken het gewenste effect heeft, dan mag de leerling terug naar de klas en ook weer deelnemen aan de extra mogelijkheden. Mocht het echter daarna weer verkeerd gaan, gaat de leerling weer rechtstreeks naar de time-outklas. Het betreft dan de laatste kans. Mislukking betekent vanaf dit moment vertrek van school. Gaat de leerling zich weer goed gedragen, dan mag hij terug naar de klas en pas als hij zich daar twee maanden goed weet te gedragen, mag hij weer gebruik maken van de extra mogelijkheden op de school. Hierna betekent verval in het oude gedrag dat de leerling meteen van school wordt gestuurd.

Mocht de eerste keer time-outklas al geen resultaat opleveren, dan wordt de leerling van school gestuurd. In het gehele traject zijn de ouders nadrukkelijk betrokken, evenals de onderwijsinspectie.

Geschreven op: dinsdag 17 oktober 2006

Geef een reactie

