Onderwijszaken

Vlaamse onderwijsminister: Leren op school is niet alleen een proces van de leerlingen

In onderwijs on 6 februari 2011 at 11:42 AM

Helaas hebben slechts zeer weinigen in Nederland de recente toespraak van de Vlaamse minister van Werk, Onderwijs en Vorming, Frank Vandenbroucke gehoord of gelezen. Hij hield deze toespraak tijdens het congres van Bekina op 14 oktober 2006 in Kortrijk.


Minster Vandenbroucke heeft daar namelijk een uitstekend verhaal gehouden, waarbij niet heeft geschuwd de confrontatie verbaal aan te gaan met de gevestigde orde en met de ouders. Dit zonder de relatie te verbreken of zelfs maar te schaden overigens. Hieronder vermeld ik een aantal citaten uit zijn toespraak. Ik ben mij er van bewust dat het vermelden van citaten altijd gevaarlijk is, omdat ze uit hun context zijn gehaald. Vandaar dat de gehele toespraak hier te lezen valt.

Uitgezochte citaten:
Ik huiver van onderwijs waarbij ouders en leerlingen louter worden gezien als consumenten die alleen maar rechten hebben. Het onderwijs wordt dan herleid tot een supermarkt waarin ieder zijn gading vindt en waarbij de gerant het aanbod aanpast in functie van de consument. Zo’ n visie op onderwijs maakt het allemaal eenvoudiger, maar daarom niet beter. Ik kijk veel liever naar de school als een sterke bundeling van menselijke relaties die als belangrijke sociale motor de samenleving mee vorm geeft. Zo’ n school neemt niet het individu als norm. Wel de gemeenschap.

Het is goed dat ouders rechten hebben en dat ze die rechten ook kunnen laten gelden. Maar soms verliezen ze het evenwicht tussen rechten en plichten uit het oog. Omgekeerd zijn er ook leerkrachten die zeer eng vanuit de eigen perceptie naar veeleisende ouders kijken. 

Leren op school is niet alleen een proces van de leerlingen. Het hele schoolteam, inclusief de schoolleiding en het schoolbestuur, zouden leerbereidheid en leergierigheid tot hun houding moeten maken. Het zou deel moeten uitmaken van de schoolcultuur.

Door kennis te verzamelen en te delen in de scholengemeenschap kan een veel grotere groep mensen de expertise benutten. Tussen collega’s van de scholen kunnen netwerken ontstaan, waarin ze ervaringen uitwisselen en – waarom niet – kleinschalige experimenten opzetten en eruit leren.

Geschreven op: zondag 22 oktober 2006

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: