Onderwijszaken

Zeven jaar en dan het toilet in brandsteken

In basisschool, onderwijs on 7 februari 2011 at 7:42 PM

Het is maandagmiddag en ik zit stiekem te hopen dat ik een keertje voor 19.00 uur naar huis kan gaan. Maar zoiets hopen is het ongeluk over jezelf afroepen heb ik geleerd. En zo ook ditmaal: even na 2 uur komt een leerling van groep 3 mij op verzoek van de juf halen. Het briefje van de juf voorspelt weinig goeds en inwendig zuchtend loop ik achter het meisje aan naar beneden.


Daar aangekomen ruik ik het probleem direct en ik zie en hoor het probleem nog beter. De juf van groep 3 is druk bezig in het onderbouwtoilet en de kinderen staan er omheen te praten. Nee, dat is niet waar, ze schreeuwen boven elkaar uit. De stagiaire probeert de groep het lokaal weer in te krijgen en de juf draagt nog een steentje bij aan de herrie door vanuit het toilet aanwijzingen te roepen. Kortom: een enorme bende en een nog grotere herrie is het gevolg.

Snel vraag ik de stagiaire het lokaal in te gaan en met een luide ‘En nu allemaal het lokaal in en op je stoel gaan zitten.‘ zorg ik voor rust op de gang. De volgende actie is de juf uit het toilet halen en haar vragen wat er in vredesnaam aan de hand is. Ondanks het verwarde verhaal wordt mij al snel duidelijk dat een leerling van haar groep een toiletrol in brand heeft gestoken en dat niet alleen de rol, maar ook de houder al flink aan het branden waren toen een andere leerling naar het toilet ging en het ontdekte. De leerling die het gedaan zou hebben zit inmiddels bij de conciërge. Ik vraag haar om weer de klas in te gaan en de middag normaal af te maken. Vervolgens loop ik naar de conciërgekamer, waar ik haar vraag om de technische dienst te bellen en het toilet tot zij de zaak hebben geregeld af te sluiten. Vervolgens loop ik met de kleine brandstichter naar mijn kamer. Daar aangekomen vraag ik hem wat er is gebeurd. Hij ontkent er iets mee te maken hebben. Dan vraag ik hem of hij alles uit zijn zakken wil halen en bel naar de conciërge of die zijn jas en gymtas wil brengen en de juf in zijn laden wil laten kijken.

De jongen is niet dom en begrijpt erg goed dat ik op zoek ben naar lucifers of een aansteker. Hij besluit zijn verzet dan op te geven en vertelt dat het doosje lucifers in zijn jaszak zit. Daarop bel ik naar zijn huis, wat weliswaar een taalprobleem oplevert, maar door te vragen naar zijn oudere broer en zuster (die spreken Nederlands weet ik) lukt het mij om duidelijk te maken dat ik beide ouders de volgende ochtend om 08.00 uur op mijn kamer wil spreken. En ook dat de jongen voor twee dagen is geschorst en dat ik wil dat hij wordt opgehaald van school door een van de ouders. Het is namelijk niet de eerste keer dat deze jongen iets doet waar zelfs zijn oudere broer op die leeftijd niet aan dacht. En die jongen had nota bene een grote fantasie.

Geschreven op: vrijdag 8 december 2006

Geef een reactie

