Onderwijszaken

Wil je met mij dansen meester?

In basisschool, onderwijs on 10 februari 2011 at 11:22 AM

Ze gaf sinds een paar weken les in groep 6 en op de een of andere manier kreeg ze niet echt aansluiting bij de rest van het team. In de pauzes was ze steeds langer ‘nog even bezig’ in haar lokaal en als ze wel in de personeelskamer zat, was het net of ze er niet was. Ik had al verschillende pogingen gedaan om haar bij de rest van de school te betrekken, vooral ook om dat ik het idee kreeg dat zij wel wilde.


Het probleem zat eerder bij de leerkracht van groep 3, die de leider was van een groepje juffen. En die net als George W. Bush het motto hanteerde ‘als je niet voor mij bent, dan ben je tegen mij’. En deze nieuwe leerkracht was uiteraard (nog) helemaal niet voor of tegen iemand. Zij moest iedereen nog leren kennen en was alles en iedereen daarom aan het aftasten. Maar de juf van groep 3 had haar oordeel al geveld leek het wel.

Ik was dat al snel zat, zeker ook omdat het gedrag van die juf mij al langer de strot uitkwam. Ouders die hun hulp hadden aangeboden voor het zomerfeest, maar die niet tot haar fanclub behoorden, had ze recent al zover gekregen dat ze hun hulp introkken. Ik besloot dan ook twee gesprekken aan te gaan. Eén met mijn nieuwste collega en één met het gehele team. Want dat de situatie snel moest veranderen was duidelijk.

Het gesprek met de juf was vrij kort en zeer positief. Mijn indruk dat zij wel wilde en stuk aan het lopen was, werd snel bevestigd. Ik vertelde haar dat ik met het gehele team een gesprek wilde aangaan. Niet over haar, maar over de hele sfeer en de omgang met elkaar en met ouders. Zij was wel wat angstig dat het zou terugslaan op haar, maar ze besefte ook dat als er niets gebeurde het alleen maar onprettiger zou worden.

Het gesprek met het team plande ik drie dagen later en ik vertelde het team duidelijk dat ik iedereen, ook de parttimers, verwachtte en dat het voor het team een belangrijke stap zou zijn. Aangezien het of zou veranderen of ik zou maatregelen nemen. Nog geen uur na mijn schriftelijke uitnodiging kreeg ik al de eerste opgeluchte mensen op mijn kamer. En kwamen de verhalen los. De volgende ochtend vond ik een brief in mijn postvak. Van de bewuste juf van groep 3, mede ondertekend door twee andere onderbouwjuffen.

De strekking van de brief was dat er inderdaad wat moest veranderen en dat zij erg onder de sfeer leden en zo niet goed verder konden. En dat wat hen betreft vooral de sollicitatieprocedure moest worden aangepast, want dat ‘nieuwe collega’s niet altijd zorgden voor een positieve bijdrage aan de sfeer‘. En hun voorstel was dat er een vaste commissie zou komen, onder voorzitterschap van de leerkracht die het langste op school werkte. Drie keer raden wie dat was…

Het gesprek met het team was uiteindelijk vrij kort. Iedereen kon zijn of haar woordje doen en vervolgens heb ik twee dingen aangekondigd. Ten eerste dat er een groepje zou worden gevormd die met concrete voorstellen over temabuilding en sfeerverbetering moest komen. Iedereen mocht zich kandidaat stellen voor dit groepje en ik zou de samenstelling de volgende dag op het bord hangen. En ten tweede dat ik enkele collega’s voor een gesprek zou uitnodigen.

Het groepje is met uitstekende voorstellen gekomen en daarnaast is de juf van groep 3 overgeplaatst naar een andere school binnen hetzelfde bestuur. Binnen twee maanden was de sfeer zo veranderd dat ouders en kinderen er zelfs opmerkingen over maakten. En de nieuwe juf? Wel, zij kwam tijdens het zomerfeest bij een kinderdans op het plein naar mij toe en vroeg ‘Wil je met mij dansen meester?‘. En onder luid gejuich van 350 kinderen en veel ouders heb ik daar volmondig ‘ja‘ op gezegd uiteraard.

Geschreven op: zondag 17 december 2006

Geef een reactie

