Onderwijszaken

Allochtone jongeren doen het nog steeds slecht

In onderwijs on 13 februari 2011 at 9:02 AM

In Nederland neemt hun aantal de laatste jaren snel toe op de Nederlandse universiteiten en hogescholen, maar niet-westerse allochtonen hebben ook veel meer moeite om hun diploma te halen dan autochtonen. Dit blijkt uit het Jaarboek Onderwijs 2007 van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dat vandaag is verschenen.


In België verlaat de helft van de allochtone jongeren van Turkse of Noord-Afrikaanse afkomst het voortgezet onderwijs zonder diploma. Oorzaak is onder meer het lagere sociaal-economische milieu van de jongeren, de andere thuistaal en de laattijdige intrede in het secundair onderwijs. Dat blijkt uit de resultaten van de vakgroep Tempus Omnia Revelat (TOR) van de Vrije Universiteit Brussel gebundeld in het boek ‘Wit krijt schrijft beter’.

Volgens de Nederlandse CBS-cijfers is het aantal niet-westerse allochtonen aan het HBO tussen 1995 en 2005 verdrievoudigd, en aan de universiteit verdubbeld. Van de niet-westerse allochtonen HBO’ers weet 40 procent na vijf jaar hun diploma te halen. Dat percentage is 60 procent bij autochtonen. En na zes jaar heeft eenderde van de allochtonen hun diploma gehaald, tegen de helft van de autochtonen.

Persvoorlichter Chantal Meltser zegt dat het CBS geen direct meetbare verklaringen heeft voor de grotere moeite van niet-westerse allochtonen om hun vervolgopleiding af te maken. Maar allochtonen met een vwo-diploma gaan relatief vaker naar de universiteit dan naar het HBO, in vergelijking met autochtonen. Wanneer ze al moeite hadden met het VWO, haken ze vervolgens ook sneller af aan de universiteit.  Allochtonen met een voortgezet onderwijsdiploma op zak zouden vaker de hoogst haalbare studie willen doen, en daarom vaker uitvallen. Maar ook andere zaken, zoals taalproblemen, kunnen een rol spelen, aldus Meltser.

Problemen zijn er ook in het voortgezet onderwijs: één op de acht leerlingen verliet het voortgezet onderwijs in 2004 zonder een diploma, en ging daarna ook niet doorleren. In totaal zat één op de vijf jongeren tussen de vijftien en 22 jaar niet meer op school. Zij zijn vervolgens dubbel zo vaak werkloos dan leeftijdsgenoten die wel hun school hebben afgemaakt. De voortijdige schoolverlaters komen vaker uit arme of gebroken gezinnen, ze komen vaker uit een grote stad en zijn vaker van allochtone afkomst. Ook hadden ze, toen ze nog wel naar school gingen, minder vaak een bijbaantje en werden ze vaker verdacht van criminele activiteiten, zegt het CBS. 

In België begint van de Turkse en Noord-Afrikaanse jongeren minder dan 20 procent van de jongens en minder dan 25 procent van de meisjes aan hoger onderwijs. Bij autochtone jongeren is dat 57 procent van de jongens en 71 procent van de meisjes. Meer dan 40 procent van de Turkse en Noord-Afrikaanse jongeren begint het voortgezet onderwijs op een leeftijd later dan 12 jaar, wat meteen een achterstandpositie inhoudt. De onderzoekers wijzen erop dat in ons onderwijssysteem een vroege achterstand nooit meer goedgemaakt kan worden.

Bronnen: Elsevier en HLN

Geschreven op: dinsdag 23 januari 2007

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: