Onderwijszaken

Luiden scholieren en studenten terecht een noodklok?

In onderwijs on 13 februari 2011 at 9:07 AM

Vanmiddag hebben de scholieren- en studentenorganisaties LAKS (Landelijk Aktie Komitee Scholieren), JOB (JongerenOrganisatie Beroepsonderwijs) en LSVb (Landelijke Studenten Vakbond) een noodklok overhandigd aan staatssecretaris Bruins van onderwijs. Dit deden zij om aandacht te vragen voor ‘problemen die zijn ontstaan door de invoering van het zogeheten nieuwe leren‘.


Onder het motto “Wij willen leren, geef ons ook de kans!” proberen de drie organisaties nu de aandacht te vestigen op door hen gesignaleerde problemen. Het basisprobleem is volgens deze belangenorganisaties dat scholieren en studenten en scholieren te maken hebben met minder (inhoudelijke) lesuren, minder kennisoverdracht, maar wel met eindeloze zelfstudies en opdrachten, zonder begeleiding of goede instructie.

Volgens LAKS, JOB en LSVb betreft het geen incidentele problemen op enkele instellingen, maar om een structureel probleem dat zich op alle niveaus in het Nederlandse onderwijs voordoet. Opvallende afwezige vind ik het ISO, verrewege de grootste studentenorganisatie in ons land. Dit kan meerdere oorzaken hebben: de LSVb heeft het ISO er wederom bewust buiten willen houden of het ISO heeft zelf gekozen voor een andere insteek. Dit gebeurt namelijk wel vaker: daar waar de LSVb kiest voor acties zoals op de tramrails liggen, kiest het ISO vrijwel altijd voor constructief overleg met betrokken partijen.

De afzijdigheid van het ISO sterkt mij in de gedachte dat het luiden van een noodklok een wat te grote maatregel is voor de gesignaleerde problemen. Zeker omdat veel problemen in het onderwijs andere oorzaken hebben dan de scholieren- en studentenorganisaties willen doen geloven. Zo stellen zij dat het nieuwe leren vraagt om een betere, intensievere begeleiding van studenten. Dit is slechts ten dele correct. Het vergt geen betere en intensievere, maar een andere vorm van begeleiding dan bij klassikaal onderwijs. En dat vergt andere kennis en kunde van de leerkrachten, waar het nogal eens aan schort overigens. Ook vergt het meer van de scholieren en studenten, maar dat lijkt mij niet onterecht. Jarenlang hebben belangenorganisaties als de LSVb gestreden voor meer zelfstandigheid en zelfredzaamheid van de studenten, maar nu ze in de praktijk ontdekken wat die term werkelijk betekenen, luiden ze een noodklok.

Ook weten zij te vertellen dat bij veel instellingen het nieuwe leren is aangegrepen om te bezuinigen op het aantal contacturen en op de studiebegeleiding. Ook dit is slechts deels juist. Er waren bezuinigingen van bovenaf opgelegd en de onderwijsinstellingen hebben naar de beste manier om die bezuinigingen vorm te geven, zonder het primare proces (onderwijs geven) teveel aan te tasten. Dat dit binnen de ene instelling beter is gelukt dan binnen de andere, lijkt mij logisch. En dat er her en der misbruik van de situatie is gemaakt, is ook duidelijk. Maar alles of zelfs maar het grootste deel af te schuiven op de instellingen is zeer zwak en getuigt van te weinig kennis.

Nogmaals: is het terecht dat LAKS, JOB en LSVb een noodklok luiden? Nee, naar mijn mening niet. Want het luiden van een noodklok doe je als het echt de spuigaten uitloopt en dat is zeker (nog) niet het geval. Het is wel zo dat er snel meer aandacht moet komen voor zowel de onderwijskundige kant van het nieuwe leren als voor de gevolgen van deze werkwijze. En niet alleen aandacht in de vorm van een onderzoek en/of een rapport, maar in de vorm van heldere conclusies en duidelijke maatregelen, die worden gecontroleerd door de onderwijsinspectie.

Geschreven op: vrijdag 26 januari 2007

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: