Onderwijszaken

Groep 8 basisschool: maanden lestijd worden verspild!

In basisschool, onderwijs on 14 februari 2011 at 8:20 PM

Al sinds jaar en dag is de gemiddelde groep 8 van de basisschool mij een doorn in het oog. Het jaar begint over het algemeen goed; er wordt ‘gewoon’ lesggeven en de leerlingen leren nieuwe dingen. Maar al snel komt in de meeste groepen 8 de klad in deze normale gang van zaken.


De meeste leerkrachten -zeker die lesgeven in de hoogste groep- vinden groep 8 speciaal, want de kinderen gaan straks van school. Ja, natuurlijk is die groep om die reden speciaal, maar moet het programma daarom -zeker het laatste halve jaar- gelijkenis vertonen met dat van groep 1? Ik begrijp wel dat die juist speciaal zijn omdat het hun eerste jaar is, maar verder gaat de gelijkenis toch niet volgens mij. En is groep 5 niet speciaal? Zij zitten tenslotte op de helft van hun basisschoolleven. Maar zij krijgen gewoon het hele jaar les. Zoals het hoort.

Nee, dan groep 8: veel leerkrachten -zeker de jongere generatie- probeert vriendjes met ze te zijn. Niet zoals een leekracht van bijvoorbeeld groep 4 dat probeert. Nee, net een stapje verder, want ‘ze zijn al wat volwassener en zelfstandiger’. Kom op zeg, dat heeft toch niets met het lesprogramma te maken? Dat is gewoon gedrag van de leerkracht richting de leerlingen en andersom. Op de meeste scholen houdt het normale lesprogramma van groep 8 op te bestaan op het moment dat de CITO-toets plaatsvindt.

Opeens bestaat het programma van de oudste leerlingen uit kamp, musical, uitstapjes, bezoeken aan middelbare scholen en andere niet les-gebonden activiteiten. Allemaal leuk hoor, maar er wordt weinig meer geleerd. Het laatste rapport -en dus de “leerprestaties” van de laatste maanden- telt niet meer mee voor de overstap naar het voortgezet onderwijs, want daarvoor telt alleen de CITO-uitslag en eventueel het bijbehorende advies van de basisschool. Maanden lestijd worden dus gewoon verspild!

Leerlingen die als zwak uit de CITO-toets komen, zouden deze maanden prachtig kunnen gebruiken om op een hoger niveau te komen, zodat ze niet te laag instromen op het voortgezet onderwijs. Soms gaat het namelijk maar om één of twee vakgebieden en is er best iets bij te spijkeren. Maar nee, die tijd moet vooral worden gebruikt voor de muscialrepetities, kampliedjes instuderen en andere leuke dingen doen. Eigenlijk schandalig zoals wij onze kinderen behandelen.

Geschreven op: zondag 4 februari 2007

  1. Wat een vreselijk slecht stuk. Zou graag weten waar jouw informatie vandaan komt, dat je zoveel “insight” hebt in hoe het “op de meeste basisscholen” toegaat.
    Ik voel me in ieder geval niet aangesproken en, denk ik, velen met mij.

  2. @meester Henk
    Uit jouw reactie maak ik op dat jij het ‘een vreselijk slecht stuk’ vindt, omdat je het niet met de inhoud eens bent. Vreemde manier van redeneren, maar ik respecteer je mening.

    Wat betreft de inhoud: daar sta ik volledig achter. Ik kom al ruim 15 jaar op veel scholen en spreek veel onderwijsmensen. Op basis van al die ervaringen is dit geschreven. Zoals je kan lezen is de bijdrage oorspronkelijk in 2007 geschreven, op een ander weblog. Ook daar bleek dat er alleen herkenning was. Jij bent de eerste die zo negatief reageert. Met het volste recht overigens.

    • Je hebt gedeeltelijk gelijk. Ik heb me door emoties laten lijden toen ik het schreef.
      Aan de andere kant blijf ik van mening dat je hier iets schrijft, maar niet door feitelijk materiaal (zoals je al wel in het antwoord doet)ondersteunt. En dan vind ik het wel een slecht stuk.
      Wanneer je dit als een stelling had geschreven om een discussie los te maken, had ik het oké gevonden.
      Het is nu een vast-stelling geworden.

      • Het is bedoeld geweest om discussie los te krijgen, maar vanuit enerzijds een stukje frustratie en anderzijds een stuk passie klinkt het stelliger dan bedoeld.

  3. Ja, die passie, hè ! 🙂 Jammer , dat ik de enige ben die reageerde tot nu toe. Je zou bijna denken, dat ….. 🙂 🙂

  4. […] advies is mij uit het hart gegrepen! Zo schreef ik eerder een bijdrage met als titel Groep 8 basisschool: maanden lestijd worden verspild! In deze bijdrage heb ik gepleit voor een betere benutting van de periode tussen de cito-toets […]

  5. […] ook: CITO-toets afschaffen Groep 8 basisschool: maanden lestijd worden verspild! Groep 8 is weer begonnen, maar wanneer stoppen ze? Intelligentietest: wanneer stopt al dat toetsen […]

Geef een reactie

