Onderwijszaken

Werkelijke problemen VMBO liggen elders

In onderwijs on 17 februari 2011 at 7:09 PM

Vooraf: een collega-blogger schreef onder de titel Leraren ontevreden over ‘nieuwe leren’ een korte reactie over dit onderwerp. Naar aanleiding van mijn reactie onder die bijdrage werd mij het volgende gevraagd: Kun je vertellen wat die ‘geheel andere uitkomsten’ (van een goed onderzoek. edu) dan zijn? Ik ben benieuwd naar je inhoudelijke mening. Hieronder mijn antwoord.


Naar mijn mening kijkt ook dit onderzoek weer naar de symptomen in het VO (voornamelijk het VMBO) en niet naar de werkelijke oorzaken. Mijn collega-blogger schrijft in zijn reactie al iets over de werkelijke oorzaken: het niveau van de scholieren en docenten. Daar komt nog bij de financiele structuur die de politiek hanteert en het matige werk van de onderwijsinspectie versus het onvermogen van de politiek om harde beslissing durven te nemen in de richting van scholen die (structureel) slecht presteren.

Daar zitten de werkelijke pijnpunten naar mijn oordeel. En niet zozeer bij de andere structuur die tegenwoordig wordt gehanteerd of bij de andere werkvormen. In basis is de nieuwe structuur aardig, maar ook daar geldt dat men aan halfslachtige beslissing heeft genomen. Men heeft getracht het geheel in niveau omhoog te tillen, terwijl men niet heeft stilgestaan bij het feit dat de scholieren nog steeds hetzelfde niveau hebben. Dus de Mavo ombouwen tot VMBO-t is in wezen een prima stap geweest.

Maar om de voormalige LTS en huishoudschool in stukken te snijden en er enorme brokken theorie in te proppen, ten koste van de praktijk is een -voor de scholieren- dodelijke beslissing geweest. Men had voor de scholieren die tussen wal (Mavo) en schip (LTS of huishoudschool) vielen, wel zo’n maatregel moeten nemen. Maar voor het grootste deel van de scholieren had men juist de LTS en de huishoudschool moeten ombouwen naar een werkelijke duale opleiding. Dan waren we bezig geweest met een goede maatregel voor de scholieren en met kwaliteitsverbetering.

En wat betreft het ‘nieuwe leren’: dat is een verzonnen term die eigenlijk helemaal niet bestaat. Er is geen definitie die geaccepteerd is en als je kijkt wat er allemaal ondervalt volgens scholen en zelfbenoemde deskundigen, dan kan je niet anders dan tot de conclusie komen dat we die term snel bij het grofvuil moeten zetten.

Als we daarentegen kijken naar de werkvormen die her en der worden gehanteerd, dan zien we hier dat men heeft getracht en nog steeds tracht om het lesniveau omhoog te brengen, zonder zich te realiseren dat het niveau van de docenten nog steeds hetzelfde is. En het gemiddelde niveau van de nieuwe docenten zelfs lager ligt. Zeker op het didactische gebied. Kortom: nieuwe werkvormen kan pas als de docenten weten wat ze moeten doen, voldoende geschoold zijn op ze toe te passen en ook worden ondersteund en begeleid in minimaal hun eerste jaar werken middels die nieuwe werkvormen. En dat betekent ook dat de lerarenopleidingen hun studenten op de juiste wijze moeten opleiden. 

Geschreven op:  zondag 11 maart 2007

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: