Onderwijszaken

Ouders? Leerkrachten? Maatschappij? Geld? Leerlingen?

In basisschool, onderwijs on 18 februari 2011 at 6:23 PM

Ik vraag mij steeds vaker af waar het eigenlijk om gaat in het onderwijs. Wie of wat is nu het belangrijkste; waar zou het allemaal om gaan of om moeten gaan?


Zijn de ouders de spil? Velen zullen antwoorden van niet, alleen vraag ik mij dan af waarom veel ouders zich wel zo gedragen op en rond school. De leerkrachten dan misschien? Best belangrijk zeggen veel mensen meteen en dat ben ik met ze eens. Alleen niet het belangrijkste, al gedragen teveel leerkrachten zich wel zo. De maatschappij is dan zeker het belangrijkste, want die is tenslotte virtueel de baas in ons land. Dat kan wel zijn, maar de maatschappij moet gewoon de kaders stellen in de vorm van wetten en zich verder niet met de uitvoering bemoeien lijkt mij.

Dan moet het wel gaan om geld, want zonder geld werkt niets tenslotte. Dat klopt aardig en geld is -helaas- ook in het onderwijs erg belangrijk. Te belangrijk eigenlijk. Maar het belangrijkste lijkt mij niet, want dat kunnen alleen de leerlingen zijn. De leerlingen en de toekomst van deze kinderen. En daarmee ook de toekomst van ons land en onze maatschappij. De toekomstige ouders en toekomstige leerkrachten die geld gaan verdienen en uitgeven.

Laten we nu eens met z’n allen afspreken dat het gaat om de leerlingen en hun toekomst. Dus ouders: wees ouder en bemoei je niet met het onderwijsproces, leerkrachten: geef les en bemoei je niet met andere zaken binnen of buiten de school en maatschappij: stel wetten vast en handhaaf die en stop daar. Dan komt het vast allemaal nog een keer goed. Al duurt het misschien nog een generatie…

Geschreven op: donderdag 17 mei 2007

Geef een reactie

