Onderwijszaken

Bijzonder onderwijs normaliseren

In basisschool, onderwijs on 20 februari 2011 at 1:33 PM

Door een bijdrage van Ezelgedachten moest ik er weer aan denken. De gevoelsmatige noodzaak om de uitzonderingspositie van het bijzonder onderwijs op te heffen. Let wel: ik heb geen enkel probleem met Joodse, Christelijke, Boedhistische, Islamitische, Katholieke of andersoortige scholen. Zolang de kwaliteit en inhoud van het onderwijs voldoen aan de wettelijke vereisten en de inspectie tevreden is (voor zover dat iets zegt tenminste), ben ik de laatste om te protesteren tegen dergelijke scholen.


Maar de uitzonderingspositie die ze innemen m.b.t. het aannemen van leerlingen is mij wel een doorn in het oog. En zolang die uitzondering wordt toegestaan door de wetgever en de maatschappij, blijf ik tegen het bijzonder onderwijs. Scholen moeten zich profileren op het gebied van onderwijsaanbod. En daar mag van mij best een stuk worden ingevuld middels gebed, zang of humanistische gedachtengoed.

En ouders hebben het volste recht hun kind wel of niet bij een school aan te melden, omdat de werkwijze, gedachtengoed of de onderwijskwaliteit hen wel of niet aanstaat. Maar het kan en mag niet zo zijn dat directeuren en schoolbesturen leerlingen mogen weigeren op grond van hun criteria. Dat recht is wat mij betreft voorbehouden aan de ouders. En als die directeuren en besturen zo overtuigd zijn van hun morele gelijk, waarom durven ze dan dit weinig morele wapen niet op te geven?

Geschreven op:  zaterdag 8 september 2007

Geef een reactie

