Onderwijszaken

Erkenning vakmanschap leerkrachten

In onderwijs on 25 februari 2011 at 9:32 PM

Enige tijd geleden schreef ik onder meer: Momenteel ligt het middelbaar onderwijs weer eens onder vuur. Veel opmerkingen in de media zijn herkenbaar en terecht en er zijn ook al verschillende goede oplossingen aangedragen. Maar ook wordt er veel onzin beweerd en zie je dat allerlei docenten, mede verantwoordelijk voor de fouten die worden gemaakt, verkrampt in de verdediging schieten. Volgens hen ligt het allemaal aan andere dingen en andere personen. Want zij doen hun best en zij kunnen er niets aan doen. Gelukkig geldt dit ook voor het overgrote gedeelte van de docenten! Alleen hoor je die grote groep amper tot niet, terwijl de matige tot slechte docenten continu van alles roepen.


Hierop kreeg ik onder anderen van een onbekende een reactie die in de lijn ligt van mijn bovenstaande opmerking. Hij reageert namelijk tamelijk aanvallend defensief, zonder oog voor nuances. Kort door de bocht van mijn zijde: ik zou doen aan nestbevuiling en salarisverhoging zorgt voor goede leerkrachten.

Ik heb hem teruggeschreven dat ik het principieel oneens ben met de stelling dat de beloning een dermate sterke relatie heeft met de kwaliteit van leerkrachten. Een hoger salaris is niet meer dan een oplosing voor een reeds ontstaan probleem namelijk. Het probleem zit in een soort cirkel: de lerarenopleidingen zijn al jaren onder de maat en ze durven nog altijd niet te selecteren aan de deur. Hierdoor komen nu al (sub)generaties leerkrachten binnen met een matige tot slechte basis. Zij onderwijzen de jeugd en die gaat deels door naar de lerarenopleidingen et cetera.

Verder kies ik in mijn bijdrage voor een kwaliteitsverbetering van het onderwijs: namelijk iedereen laten doen waar hij voor opgeleid en aangesteld is en waar hij goed in is. Dat is dus een erkenning van het vakmanschap van de leerkrachten!

Kort daarna schreef ik Leerkrachten worden betaald om les te geven en ook daarop gaf dezelfde onbekende een reactie. Deze keer iets rustiger qua toonzetting, maar wat mij betreft nog steeds te weinig doordacht. Hij wil de loonschalen van leerkrachten en managers omruilen (dure aangelegenheid trouwens) en hij wil de verantwoordelijkheid voor de koers van de school in handen van leerkrachten leggen. Wederom heb ik uitgelegd dat ik het niet (geheel) eens ben met hem. Het punt waar we het over eens zijn, is dat het management ondersteunend dient te zijn voor het onderwijsproces. Hier zit een nuanceverschil t.o.v. zijn punt overigens: ik zeg niet dat ze ondersteunend moeten zijn voor de leerkrachten. Want ook de leerkrachten zijn in mijn ogen ondersteunend voor het onderwijsproces. Dit verschil in benadering heeft te maken met mijn onderwijsvisie, dat besef ik overigens.

Wat betreft de omkering van de beloning: daar kan ik mij prima in vinden, maar dan wel graag ook de formele zaken er omheen regelen: de verantwoording ligt nu bij de managers en niet bij de leerkrachten. Dat moet je dan eerst keurig regelen natuurlijk. Want in deze wereld hangt de hoogte van de beloning samen met de mate van formele verantwoording. En dus niet met ervaren verantwoordelijkheid. Deze omkering levert wel het probleem op dat er opeens pak ‘m beet 20 managers binnen een school rondlopen.

En wat betreft de “pedagogisch-onderwijskundige koers”, zoals hij het noemt, het volgende: die moet niet in handen van de leerkrachten worden gelegd, aangezien ze daar niet voor opgeleid zijn. En dus ook niet van de managers, want die zijn er vaak nog minder voor opgeleid. Het uitzetten zou onder supervisie van deskundigen moeten plaatsvinden, met betrokkenheid van iedereen die het onderwijsproces binnen een school ondersteunt.

Geschreven op: donderdag 31 januari 2008

Geef een reactie

