Onderwijszaken

In de bus gevonden: wat Arie Slob morgen in de kamer zal vertellen…

In onderwijs on 25 februari 2011 at 7:25 PM

Soms vindt je nog eens iets in de bus… Ditmaal de bijdrage die Arie Slob (ChristenUnie) in het kader van het debat over de onderwijsbegroting morgen in de Tweede Kamer zal voordragen.

Ik zal jullie volle ruim twee pagina’s A-4 besparen en mij beperken tot een aantal interessante citaten. En het moet gezegd: dhr. Slob gaat morgen een aantal goede opmerkingen maken, maar gelijktijdig is het wel erg zoetsappig in de richting van de staatssecretarissen en minister. Dat hij de op voorhand mislukte Sharon Dijksma niet aanpakt is bijna onvergeeflijk wat mij betreft.


Goed onderwijs is voor opgroeiende burgers een uiterst belangrijk middel om te worden gevormd als mens en om de hem of haar van God gekregen talenten te ontwikkelen.

De inspanningen van de overheid moeten erop gericht zijn om zoveel mogelijk kinderen voor hen toegesneden onderwijs te laten volgen: onderwijs dat hen uitdaagt, motiveert en stimuleert.

U mag best weten dat ik even mijn wenkbrauwen heb gefronst toen in februari van dit jaar bleek dat er drie in plaats van twee bewindspersonen voor onderwijs zouden komen. Ruim negen maanden later kan ik u melden dat het erg is meegevallen en dar drie bewindspersonen op dit departement geen verstoring maar zelfs een versterking van de door ons allen zo gewenste doorlopende leerlijnen zijn gebleken.

Ik erken overigens de subjectiviteit van het begrip werkdruk, ik erken ook de verantwoordelijkheid die scholen en docenten zelf dragen, ook erken ik dat oplossingen niet eenvoudig zijn, maar dat ontslaat ons niet van onze opdracht te doen water wel mogelijk en noodzakelijk is. Ook heilige huisjes als de onderwijsvakanties dienen daarbij niet ontzien te worden.

In het kader van deze begroting heb ik een amendement ingediend om een pilot mogelijk te maken die beoogt de interne zorgstructuur van scholen te versterken met als doelstelling de leelringen binnen de schoolmuren te houden en zorg te verlenen.

Een veilige school is van cruciaalbelang voor het geven van goed onderwijs. Scholen dragen daarvoor ook zelf een grote verantwoordelijkheid.

In de nota ‘scholen voor morgen’ heeft staatssecretaris Dijksma al aangegeven da ze op een later moment de Tweede Kamer nog per brief zal informeren over het onderwijs aan hoogbegaafden. Ik wacht deze brief af.

Geschreven op: woensdag 12 december 2007

 

Geef een reactie

