Onderwijszaken

De basisschool beter

In basisschool, onderwijs on 28 februari 2011 at 8:26 PM

Het kan en moet zoveel beter op de basisschool, daar lijkt vriend en vijand het wel over eens. Maar hoe dat te bereiken is en blijft een discussiepunt. De vakbonden, leraren en ook de politiek lijken het over het algemeen beperkt te benaderen. Zorg voor meer geld, dan komen er meer leraren en die zijn dan nog beter ook. Dat is ongeveer de populaire benadering. Maar het is m.i. niet alleen een benadering die getuigt van beperkt denken, maar ook van dommigheid.


Om het basisonderwijs te verbeteren moet er een integraal plan van aanpak komen. Om dat te kunnen maken, moet er eerst goed en zeer kritisch worden gekeken naar de huidige praktijk binnen de basisscholen en alle gerelateerde organisaties en instellingen. Dit moet beslist niet worden gedaan door de politiek, de vakbonden of leraren, aangezien zij allen een eigen agenda en eigen belangen hebben, die niet stroken met werkelijk kritisch denken. Nee, ik denk eerder aan een team van topmensen uit het bedrijfsleven en onderwijsdeskundigen uit het buitenland. Ik denk dan overigens aan mensen van het kaliber Hans Wijers en Kieran Egan.

Nadat de kritische analyse is gemaakt, is er materiaal om het plan van aanpak te maken. En ja, de uitvoering van dit plan van aanpak zal geld kosten. Maar mijn inschatting is dat het minder zal kosten dan de eerder genoemde drie partijen iedere keer roepen. Maar misschien zit ik op dit punt wel mis, maar dat zal dan blijken uit het werk van het team van de deskundigen. Ik kan mij voorstellen dat er voorstellen komen om de Opleiding tot Leraar Basisonderwijs grondig aan te pakken en daar kwaliteitsopleidingen van te maken, waarbij je van goede huize moet komen, wil je aangenomen worden. Maar ook dat de pedagogische centra en andere daar op lijkende organisaties uit het onderwijs worden geweerd, zolang ze te werk gaan zoals ze nu te werk gaan. En wat te denken van een lerarenregister en beloning naar prestatie? En het mogelijk maken om carrière te maken in het onderwijs? Dromen en wensen te over zou ik zeggen!

Kunnen we morgen beginnen? Dan beginnen we vandaag nog met het uitnodigen van deskundigen!

Geschreven op: donderdag 17 april 2008

  1. […] commissie. Kort voor de installatie van die commissie schreef ik een bijdrage met als titel De Basisschool beter. Hierin heb ik gepleit voor een integraal plan van aanpak. Daarin schrijf ik onder meer: Om dat te […]

Geef een reactie

