Onderwijszaken

Moeder neemt het op voor haar zoon en tegen de school

In basisschool, onderwijs on 28 februari 2011 at 8:30 PM

Lopend door de gang wordt ik opeens aangehouden door een moeder. Roodaangelopen en op hoge toon vraagt ze wat ik er aan ga doen. Niet wetend waar ze op doelt, vraag ik waar ze het over heeft. Dat blijkt de verkeerde reactie te zijn, aangezien ze mij nu bijna aanvliegt. Een stap achter zettend, schiet er door mij heen dat de hele school kan meegenieten van deze razende moeder.


Met -naar ik hoopte- kalmerende gebaren en sussende woorden probeerde ik haar mee te nemen richting mijn kantoor, zodat de rest van de school zich zou kunnen richten op andere zaken. De afstand die normaal misschien vijf minuten lopen is, nam deze ochtend minstens het dubbele. Eenmaal op kantoor wilde ze niet zitten en ze bleef maar doorgaan over hoe erg het wel niet was en dat het schandalig was dat ik er niets aan deed. Tussen de uitroepen door begreep ik dat er iets in de klas van haar zoon was gebeurd en dat ze de juf had gevraagd er iets aan te doen, maar dat dit dat niet had gedaan. Tenminste niet naar tevredenheid van de moeder.

Na enige tijd ging ze eindelijk zitten en dronk wat water. Ik zag mijn kans om de vraag te stellen die mij al vanaf het begin bezighield: ‘Wat is er nu eigenlijk aan de hand?‘. Voor ze weer kon losbarsten, vroeg ik haar het probleem kort en helder te vertellen. Tot mijn grote vreugde deed ze dat ook. Na wat verhelderende vragen was het probleem mij duidelijk en daarmee de oplossing ook. Haar zoon was achterin de klas gezet en kon nu niet goed lezen wat er op het bord staat. En daarom wilde de moeder dat haar zoon weer vooraan mocht zitten.

Ik heb haar het adres van de dichtsbijzijnde opticien maar gegeven…

Geschreven op: vrijdag 18 april 2008

Geef een reactie

