Onderwijszaken

Gaat TIER het onderwijs in Nederland verbeteren??

In onderwijs on 3 maart 2011 at 8:16 PM

Soms lees je iets waarvan je niet weet wat je er van moet vinden. Ik ga er eens goed over nadenken en kom vast later met een inhoudelijke reactie. In de tussentijd zijn alle reactie welkom uiteraard!


De Universiteit van Amsterdam, de Universiteit Maastricht en de Rijksuniversiteit Groningen hebben gezamenlijk het Top Institute for Evidence Based Education Research (TIER) opgericht. Dit is een wetenschappelijk interuniversitair instituut op het gebied van ‘evidence based onderwijs’.

Het instituut wil bijdragen aan de verbetering van de kwaliteit van het onderwijs in Nederland door de ontwikkeling van (kosten)effectieve onderwijsinterventies, gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en wetenschappelijke inzichten. Het nieuwe topinstituut gaat op woensdag 14 mei van start met een openingsconferentie in Den Haag.

Tijdens de openingsconferentie houdt minister Plasterk van OCW een korte toespraak. Daarnaast zijn er lezingen van twee vooraanstaande wetenschappers op het terrein van ‘evidence based onderwijs’: prof. Eric Hanushek (Stanford University) en prof. Stephen Machin (University College London, London School of Economics en Centre for the Economics of Education).

‘Evidence based onderwijs’ gaat er vanuit dat onderwijsbeleid en -praktijk gebaseerd zijn op de beste zekerheid over wat werkt (de werking moet bewezen zijn). Dit betekent dat specifieke onderwijsinterventies en onderwijsstrategieën wetenschappelijk geëvalueerd moeten worden, voordat deze aanbevolen of op brede schaal ingevoerd worden.

Doel van TIER is het verrichten van excellent wetenschappelijk onderzoek op het gebied van ‘evidence based onderwijs’ en het bruikbaar maken van de resultaten voor de onderwijspraktijk en het onderwijsbeleid. Het instituut wil kennis ontwikkelen die gebruikt kan worden door OCW (in de beleidsvoorbereiding en -evaluatie), de onderwijspraktijk (bij de allocatie van middelen en het maken van onderwijskundige keuzes), en ouders en leerlingen (bij het maken van de keuze voor een school of opleiding).
Het instituut heeft vier aandachtsgebieden: 1. het ontwikkelen en evalueren van effectieve onderwijsinterventies;
2. de bestudering van de maatschappelijke context van onderwijs, waarbij het maatschappelijke perspectief van onderwijs centraal staat en een relatie wordt gelegd tussen onderwijs en arbeidsmarkt;
3. het opzetten van een portal tussen de academische onderzoekswereld en de beleidswereld van het ministerie van OCW en
4. het – in samenspraak met het veld – ontwikkelen van een Teacher Academy om onderzoeksresultaten over te dragen aan docenten in het primair, voortgezet en hoger onderwijs.

De vier aandachtsgebieden bestrijken het gehele gebied van levenslang leren, van voorschoolse educatie, basisonderwijs, voortgezet en beroepsonderwijs, en hoger onderwijs tot verdere scholing en educatie.

Bron: Alle Persberichten.nl (met toestemming overgenomen)

Geschreven op: donderdag 8 mei 2008

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: