Onderwijszaken

Kerkklokken niet meer voor religieuze doeleinden luiden

In Uncategorized on 3 maart 2011 at 8:20 PM

Het is geen culturele traditie en ook is er geen noodzaak vanwege tijdsduiding. Maar toch klinken in ieder Nederland dorpje en iedere stad om de haverklap kerkklokken. De ontkerkelijking is nergens zo omvangrijk als in ons land, maar nog steeds zijn kerken in de gelegenheid om anderen lastig te vallen met geluidsoverlast.


In Tilburg heeft de gemeente getracht een kerk ’s ochtends vroeg het zwijgen op te leggen, maar de pastoor daar beriep zich op godsdienstvrijheid en lijkt daar nog een eind mee te komen ook. Terwijl er simpelweg sprake is van geluidsoverlast en opdringen van religieuze uitingen.

Ik ben niet kerkelijk en/of gelovig, maar heb ook volstrekt niets tegen een (vorm van) geloofsovertuiging. Maar dan wel onder de voorwaarde dat ik er niet mee wordt lastiggevallen en als tegenprestatie val ik dan die paar gelovigen niet lastig met mijn opvattingen. Een prima manier om samen te leven zou ik denken. Maar nee hoor, de Christelijke kerken hebben daar andere opvattingen over. En soms durven ze zelfs te roepen dat het een culturele traditie betreft. Ammehoela zeg, dat is puur misbruik maken van het feit dat we al eeuwenlang worden lastiggevallen met dat geluid. Dat heeft niets te maken met een landscultuur.

Ik vind het best dat een gemeenteraad besluit om bijvoorbeeld ieder uur de klokken te luiden. Dat kan prima worden aangemerkt als een stukje historisch bewustzijn, zonder dat er een religieus element aan te pas komt. En het past ook nog goed bij het feit dat alle torens publiekelijk bezit zijn en niet kerkelijk. Eigenlijk kunnen we allemaal de klokken wel gaan luiden, aangezien we net zo veel rechten hebben als pastoors en andere kerkelijke figuren. Zo rond kerktijd lijkt me een mooi moment of zaterdagavond na het stappen.

Nee, wat mij betreft stoppen we zo snel mogelijk met het luiden van kerkklokken voor religieuze doeleinden. En als de kerken bang zijn dat men vergeet te komen, dan sturen ze maar een sms-je naar de gelovigen.

Geschreven op: zondag 11 mei 2008

  1. Nu wordt het nog tijd voor nieuwe publicaties. Lekker werk hè? Al die blogs veiligstellen.

  2. Ik heb inderdaad nog maar één nieuw bericht hier geschreven. Ik baal daar wel van. Wel prettig idee dat straks alles is veiliggesteld inderdaad!

Geef een reactie

