Onderwijszaken

Leraren kunnen niet vergaderen

In basisschool, onderwijs on 8 maart 2011 at 8:13 PM

Ze kunnen het niet, maar ze doen niets liever lijkt het regelmatig: vergaderen. Uiteraard bestaan er uitzonderingen, maar de meeste leraren blijken niet in staat de meest elementaire gedragsregels van het vergaderen te hanteren. De agenda volgen is ook een groot probleem, net als accepteren dat ze niet allemaal voorzitter kunnen zijn. En dan is er ook nog het probleem dat leraren menen dat zij over alles mogen meebeslissen.


Veel van de huidige leraren hebben al moeite genoeg om het werk te verrichten waarvoor ze zijn aangenomen. Bijscholing of opfrissen vinden de meesten onzin, lessen voorbereiden op een andere manier als de afgelopen vijf jaren ook en werkelijk gedifferentieerd lesgeven is bespottelijk. Natuurlijk zeggen ze allemaal dat ze openstaan voor scholing, maar dat er geen geld voor is, dat er geen vervanging geregeld kan worden en dat ze het te druk hebben. Stuk voor stuk drogredenen, maar dat willen ze niet horen. En natuurlijk zeggen ze dat ze hun lessen goed voorbereiden en dat ze variëren, maar zij weten hoe dat het beste kan, dus dat hoeft niemand hen te vertellen. En gedifferentieerd lesgeven doe ze volgens henzelf al jaren, dus daar weten ze alles van.

Ik heb wel eens zo’n team gevraagd waarom ze dan zo strak vasthouden aan de methoden. De antwoorden kwamen ongeveer op hetzelfde neer: dat gaf structuur, was eenvoudig met nakijken, dan hoefden ze zelf geen herhalings- en verdiepingsstof te ontwikkelen en dan konden de leerlingen makkelijker zelfstandig werken. Mijn vervolgvraag wat dat te maken heeft met gedifferentieerd werken moet nog beantwoord worden.

Want daar heeft het natuurlijk helemaal niets mee te maken. Een basisschoolklas met dertig leerlingen omvat gemiddeld welgeteld vijf gemiddelde leerlingen. De andere 25 zitten boven of onder het gemiddelde. En een methode is ontwikkeld voor de gemiddelde leerling. Het strak hanteren van methoden levert dus direct problemen op voor het grootste deel van de leerlingen in het basisonderwijs. Het is eigenlijk nog een wonder dat er zoveel uiteindelijk in het hoger onderwijs terechtkomen.

Geschreven op: woensdag 3 september 2008

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: