Onderwijszaken

Storyline Approach oftewel Verhalend ontwerpen (onderwijs, 2)

In basisschool, onderwijs on 9 maart 2011 at 7:55 PM

Dit is het tweede deel van een serie artikelen over Storyline Approach, ook wel: verhalend ontwerpen. Deze serie is niet alleen voor onderwijsmensen interessant. Dit vanwege het karakter van de vorm en de rol die kinderen er binnen spelen. Zie ook: deel 1.

Storyline Approach is een onderwijsvorm waarvan de basis is ontwikkeld in Schotland, aan de Faculty of Education van de University of Strathclyde in Glasgow. De belangrijkste ontwikkelaars zijn Steve Bell en Sally Harkness.


Veel onderwijsdeskundigen hebben reeds geschreven over het belang van verhalen vertellen. Zo ook Kieran Egan uit Vancouver (Canada), in mijn ogen één van de belangrijkste moderne pedagogen. Hij schreef onder meer:
The invention of the story was a crucial stage in the discovery of the mind. What was invented was a narrative form that worked at increasing the memorability of its contents. In recognizing its power and refining it through millennia, people discovered something remarkable about how the human mind works.
We are a storying animal; we make sense of things commonly in story forms; ours is a largely story-shaped world. Rational and empirical science inquiries, of course, are not generally story-shaped, seeking as they do to reflect the logic of their subject matter, but they provide in their results further material out of which we make stories. We seem to have to do this in order to make their results more generally meaningful.
” (Kieran Egan, Primary Understanding, 1988, page 96/97).

Ik herken wat Egan schrijft: we zijn een verhalenvertellend dier. Denk maar terug aan je eigen schooltijd: waarschijnlijk herinner je de leerkracht die goed kon vertellen het beste. En ook de verhalen weet je vaak nog vrij goed. Onder meer dit gegeven hebben Steve Bell en Sally Harkness gebruikt bij de ontwikkeling van Storyline Approach. En de praktijk leert iedere keer weer dat het werkt!

Belangrijke stimulansen om te komen tot de ontwikkeling van een nieuwe onderwijsvorm, waren de financiële situatie van Schotse scholen (specifiek in Edinburgh) en de enorme gebrek aan motivatie bij leerlingen. Een vroeg voorbeeld van de nieuwe werkvorm is de dierenwinkel. De kinderen van een Schotse school kregen een thema rond dieren en daarbij een uitdaging verzamelde informatie te presenteren. Dit mondde uit in het idee om een dierenwinkel te starten. De ene vader had nog wat hout liggen voor hokken, de andere ouder had wat hooi over en een plaatselijke dierenwinkel wilde wel meewerken met andere materialen en informatie. De kinderen zochten uit waar dieren vandaan kwamen, wat ze aten, ze moesten rekenen om prijzen in hun winkel te plaatsen, ze timmerden zelf de hokken en ontdekten dat meten belangrijk is wil je dieren in het hok houden et cetera. Ze vroegen aan en kregen van de gemeente toestemming om echt open te gaan en dingen te verkopen en de burgemeester werd uitgenodigd om de winkel te openen. En uiteraard kwam hij!

Terugkijkend bleek dat het hele project weinig tot geen geld had gekost, dat de kinderen enorm gemotiveerd waren geweest en veel hadden geleerd en dat de meeste schoolvakken aan de orde waren gekomen.

Geschreven op: zondag 28 september 2008

Advertenties
  1. […] Dit is het derde deel van een serie artikelen over Storyline Approach, ook wel: verhalend ontwerpen. Deze serie is niet alleen voor onderwijsmensen interessant. Dit vanwege het karakter van de vorm en de rol die kinderen er binnen spelen. Zie ook: deel 1 en deel 2. […]

  2. […] Dit vanwege het karakter van de vorm en de rol die kinderen er binnen spelen. Zie ook: deel 1, deel 2 en deel […]

  3. […] Dit vanwege het karakter van de vorm en de rol die kinderen er binnen spelen. Zie ook: deel 1, deel 2, deel 3 en deel […]

  4. […] Dit vanwege het karakter van de vorm en de rol die kinderen er binnen spelen. Zie ook: deel 1, deel 2, deel 3, deel 4 en deel […]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: