Onderwijszaken

Storyline Approach oftewel Verhalend ontwerpen (onderwijs, 6)

In onderwijs on 11 maart 2011 at 6:06 PM

Dit is het zesde deel van een serie artikelen over Storyline Approach, ook wel: verhalend ontwerpen. Deze serie is niet alleen voor onderwijsmensen interessant. Dit vanwege het karakter van de vorm en de rol die kinderen er binnen spelen. Zie ook: deel 1, deel 2, deel 3, deel 4 en deel 5.

Storyline Approach is een onderwijsvorm waarvan de basis is ontwikkeld in Schotland, aan de Faculty of Education van de University of Strathclyde in Glasgow. De belangrijkste ontwikkelaars zijn Steve Bell en Sally Harkness.


Het belangrijkste sturingsmiddel tijdens een storyline zijn de sleutelvragen. Iedere keer weer blijken die vragen ook het lastigste te zijn voor veel leerkrachten. Ik vermoed dat dit komt omdat de leerkracht zichzelf bewust in een niet-traditionele rol plaatst. Normaal brengt een leerkracht kennis over en controleert middels (veelal gesloten) vragen of de kennis is overgekomen. Bij Storyline Approach stelt een leerkracht juist vragen die de leerlingen uitdagen om zelf het antwoord te zoeken en te vinden.

Het is lastig, omdat je er voor moet waken dat de leerling structuur mist. Waar je op dient te letten is dat:
1. het zijn echte open vragen; meerdere antwoorden kunnen gegeven worden;
2. leerlingen worden uitgedaagd na te denken en te analyseren;
3. de fantasie van leerlingen wordt geprikkeld;
4. eigen kennis van de leerlingen kan een plaats krijgen;
5. de kinderen krijgen een eigen verantwoordelijkheid en
6. de vragen (kunnen) leiden tot nieuwe vragen.

Belangrijk voor de leerkracht is om de hoofdweg in het oog te houden. Juist door het gebruik van sleutelvragen zijn leerlingen geneigd van die hoofdweg af te raken. Dat is helemaal niet erg, maar het inslaan van een zijpad moet wel leiden tot een nieuwe aansluiting op de hoofdweg. Anders raakt het einddoel uit beeld namelijk.

Geschreven op: maandag 6 oktober 2008

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: