Onderwijszaken

Steeds meer aandacht voor ons rekenonderwijs

In onderwijs on 12 maart 2011 at 9:58 AM

Sinds geruime tijd is er meer en meer aandacht voor het rekenonderwijs in Nederland. Na klachten over het rekenniveau van Pabostudenten, basisschoolleerlingen, liggen inmiddels ook de scholieren in het voortgezet onderwijs onder vuur. Ook is er al menig opmerking gemaakt over studenten in het hoger onderwijs.


Het begon min of meer bijna drie jaar geleden met klachten over het rekenonderwijs op de lerarenopleidingen en binnen het basisonderwijs. Volkomen terechte klachten, die door betrokkenen al sinds halverwege de jaren negentig werden geuit. Maar de HBO-Raad wilde nooit maatregelen nemen uit angst voor een lagere instroom en dus een daling van de inkomsten. Hierbij kreeg men steun vanuit het Ministerie van Onderwijs (toen o.l.v. Jo Ritzen), want daar wilden ze ook meer studenten maar dan vanwege de (verwachte) tekorten aan leerkrachten.

De Pabo’s hebben, met een flinke vertraging, inmiddels een instaptoets voor rekenen in gevoerd. In de meeste gevallen betreft het de rekentoets WISCAT-pabo. Pas over enkele jaren kan goed onderzocht worden of de kersverse leraren basisonderwijs beter rekenonderwijs kunnen verzorgen. En pas weer vele jaren later kan er goed onderzocht worden of de aandacht voor rekenen op de Pabo’s effect heeft op het eindniveau van de basisschoolleerlingen.

Toch zit men niet stil en de Inspectie voor het Onderwijs heeft onderzoek gedaan naar de basisvaardigheden rekenen in het basisonderwijs. Bijna een maand geleden is het betreffende rapport overhandigd aan staatssecretaris Dijksma. Eén van de conclusies is dat op 23 procent van de Nederlandse basisscholen leerlingen minder goed leren rekenen dan verwacht mag worden. Er is door de inspectie vastgesteld dat zogeheten ‘rekenzwakke scholen’ op meerdere onderdelen van het onderwijsproces slechter presteren dan ‘rekensterke scholen’. Op de zwakkere scholen is er een minder taakgerichte werksfeer, is de uitleg van de leraren minder duidelijker en betrekken ze de leerlingen ook minder actief bij de les. De sterkere scholen besteden daarnaast meer tijd aan rekenactiviteiten.

Het lijkt voor de hand te liggen dat ‘rekenzwakke scholen’ door het verbeteren van hun onderwijsproces de rekenvaardigheid van hun leerlingen kunnen verbeteren. Wel is het zo dat het rekenniveau een relatie heeft met de achtergrond van leerlingen. Leerlingen op scholen met veel achterstandsleerlingen lopen aan het eind van de basisschool gemiddeld een half jaar achter op leerlingen van scholen met weinig achterstandsleerlingen. Al zijn er scholen met veel achterstandsleerlingen waar beter gerekend wordt dan op sommige scholen met weinig achterstandsleerlingen. De manier waarop leraren het onderwijs verzorgen maakt dus een verschil.


Een ander verschil wordt gemaakt door de rekenmethode die wordt gehanteerd. Sinds ruim tien jaar is het zogenoemde realistische rekenen erg populair. Het Freudenthal Instituut in Utrecht is internationaal toonaangevend op dit terrein. Maar vanaf de invoering van het realitisch rekenen in Nederland, is de roep om terug te gaan naar het ‘ouderwetse rekenen’ alleen maar toegenomen. Eén van de argumenten is dat de rekenmethoden veel te talig zijn geworden. Hierdoor scoor je automatisch slecht(er) met rekenen als je de taal niet goed beheerst. Een ander argument is dat de leerlingen niet meer leren hoofdrekenen, een vaardigheid die niet alleen erg handig is in het dagelijkse leven, maar vaak ook noodzakelijk bij een vervolgstudie.

Vorige maand is de Stichting Goed Rekenonderwijs opgericht. Deze stichting brengt over een half jaar een rekenboek uit met oude rekenmethoden. Meer hierover is dit weekend te lezen in de Volkskrant. Een prima initiatief van deze stichting vind ik en ik ga dan ook zeker contact met ze zoeken. Voorlopig is het nog niet rustig aan het rekenfront en er zal ook nog wel wat water door de Rijn moeten stromen voor het niveau landelijk gezien weer gaat stijgen. Maar er is gelukkig eindelijk echte aandacht voor!

 Geschreven op: zondag 26 oktober 2008

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: