Onderwijszaken

Bij meerdere Bureaus Jeugdzorg rommelt het

In jeugdzorg on 13 maart 2011 at 12:27 PM

Recent kwam Bureau Jeugdzorg (BJZ) Amsterdam weer eens negatief in het nieuws. Slecht nieuws is bijna traditie voor dit BJZ, die wordt betaald door de gemeente. In augustus trad de directeur nog af en kort geleden bleek uit onderzoek van de Inspectie Jeugdzorg dat het -kort door de bocht- een zooitje is in Amsterdam. Ook de Raad voor de Kinderscherming kreeg een -m.i. terechte- veeg uit de pan.


Maar ook bij de Bureaus Haaglanden en Zuid-Holland rommelt het flink. Ruim een jaar geleden moest de directeur het veld ruimen en op zijn plaats kwam een dure interimmanager te zitten. En met het incidentele geld om de wachtlijsten weg te werken, zijn dure tijdelijke medewerkers aangesteld. De afdeling P&O wordt eveneens aangestuurd door een hoofd ad interim en zo lopen er nog wat dure tijdelijke krachten rond in de organisatie.

De nieuwe directeur van beide Bureaus Jeugdzorg schijnt het erg belangrijk te vinden om medewerkers om de hoogte te stellen van de slechte financiël situatie, zonder dat ze blijkbaar in de gaten heeft dat haar aanpak onrust oproept. Er dreigen namelijk zowel in Haaglanden als Zuid-Holland grote tekorten. Voor BJZ Haaglanden wordt gevreesd voor een tekort van 2,5 miljoen euro en voor BJZ Zuid-Holland voor een tekort van enkele tonnen. Als verklaring voor deze tekorten wordt driftig gewezen naar het personeel die te weinig productie zou draaien en naar de aansturing van de organisatie. Gelijktijdig is er een vacaturestop afgekondigd, die enkele weken later in praktijk alweer is opgeheven. Ook hebben tijdelijke medewerkers en medewerkers met een jaarcontract te horen gekregen dat hun baan niet zeker is. Dit alles heeft onrust veroorzaakt, die de productie zeker niet ten goede komt lijkt mij.

Vorige week donderdag is ook nog eens de directeur van BJZ Haaglanden op non-actief gezet omdat er een onwerkbare situatie was ontstaan. Binnen Haaglanden waren grote verschillen van inzicht ten aanzien van communicatie en samenwerking ontstaan tussen de directeur en een deel van de medewerkers. Het lijkt mij nu wachten op een nieuwe dure interimmanager, zodat de tekorten nog wat verder kunnen oplopen. Hoe dit alles kan bijdragen aan goede hulp aan kinderen die worden bedreigd in hun ontwikkeling is mij een groot raadsel.

Geschreven op: woensdag 29 oktober 2008

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: