Onderwijszaken

Preventief gesloten gezet; hoezo goed jeugdbeleid?

In jeugdzorg on 16 maart 2011 at 7:35 PM

Je hebt van die momenten dat je het even niet meer weet. Weet of je nu kwaad, verdrietig of gelaten moet zijn. Eigenlijk ben je alledrie op hetzelfde moment. Afgelopen week had ik zo’n moment. Ik stapte door de laatste poort van een JJI de vrije wereld in en wist dat ik iemand niet mee kon en mocht nemen.


Bij mijn binnenkomst werd eerst gecontroleerd of mijn naam wel op een lijst voorkwam, vervolgens werden gegevens vanuit mijn paspoort overgenomen en mocht ik mijn jas, tas en alle losse spullen uit mijn zakken in kluisje 38 stoppen. Op aanwijzing van een bewaker, die mij vanachter veiligheidsglas aankeek, deed ik mijn riem af, stapte uit mijn schoenen en liep door een detectorpoort. Mijn schoenen mocht ik aan en mijn riem omdoen en ik mocht doorlopen naar een deur, om daar op een rode knop te drukken. De deur ging open en ik kwam in een armoedige wachtkamer aan. Daar moest ik wachten tot een JJI-medewerker mij kwam halen.

Ik werd een paar deuren verder een kamer binnengelaten en daar zat het meisje dat ik kwam bezoeken al te wachten aan een verveloze tafel. De medewerker wees mij op een alarmknop en vertelde dat ik aan het einde van mijn bezoek op de intercomknop moest drukken; dan kwam iemand mij weer halen. Vervolgens sloeg de deur met een ferm kaboem in het slot en zaten we keurig opgesloten. Ons gesprek was wat vreemd; de kamer galmde en we waren ons goed bewust van de tralies en daarachter de hoge muren met nog hoger prikkeldraad.

Naar mijn oordeel zit je daar onterecht, maar “het systeem” weet het schijnbaar beter en dus zit je er nog wel even. Drie maanden is vier weken geleden uitgesproken door een rechter. Dus Sint Maarten, Sinterklaas, Kerstmis en Oud en Nieuw zit je nog in de jeugdgevangenis. Die term mogen we niet meer gebruiken, maar geeft wel goed de sfeer weer. En je zit er niet om wat jij gedaan hebt, maar om wat anderen jou hebben aangedaan. Preventief dus. De omgekeerde wereld wat mij betreft!

Geschreven op: zondag 9 november 2008

  1. […] maand geleden schreef ik de Preventief gesloten gezet; hoezo goed jeugdbeleid?, een bijdrage die nog een vervolg verdient. En op deze speciale dag is dat -hoewel ook wrang- […]

  2. […] schreef ik de bijdrage Preventief gesloten gezet; hoezo goed jeugdbeleid? en op 10 december 2008, de Dag van de Mensenrechten, volgde Wat heb je aan mensenrechten als je […]

  3. […] 9 november 2008 schreef ik de bijdrage Preventief gesloten gezet; hoezo goed jeugdbeleid?, op 10 december 2008, de Dag van de Mensenrechten, volgde Wat heb je aan […]

  4. […] schreef ik de bijdragen Preventief gesloten gezet; hoezo goed jeugdbeleid?, Wat heb je aan mensenrechten als je gesloten zit?, Bang voor gewenst vertrek uit de […]

Geef een reactie

