Onderwijszaken

Geweldig die juf van Dennie!

In basisschool, onderwijs on 19 maart 2011 at 5:29 PM

Laura van 24 jaar werkt alweer bijna een jaar bij ons op school en geeft sinds dit schooljaar met veel plezier les in groep 5. Een mooie en eigenlijk ook veilige groep om het vak echt te leren vind ik altijd. Je kan aansluiten op groep 4 en voorbereiden op groep 6, zonder dat er veel rare dingen in de lesstof langskomen.Het bevalt Laura ook prima en als ik langs het lokaal loop, hoor en zie ik geen vreemde dingen. In tegendeel: de leerlingen zitten er prima bij en hebben duidelijk plezier bij deze jonge enthousiaste juf. Ook de collega’s zijn goed over haar te spreken, hooguit wordt ze wat te serieus genoemd. Ik noem haar eerder leergierig en daar heb ik wel plezier in.

In groep 5 zit ook Dennie en dat is een heerlijk vrolijk kereltje. Als er wat in de groep gebeurt, kan je er de klok op gelijk zetten, dat hij minimaal in de buurt was. Maar hij komt er altijd eerlijk vooruit en komt er dan ook vaak mee weg. Een probleem is Dennie dan ook absoluut niet. Dit in tegenstelling tot zijn moeder soms. Die houdt erg van de fles en van andere genotsmiddelen en als ze onder invloed is, is het beter uit haar buurt te blijven. Ze uit zich dan dreigend, gedraagt zich agressief en kent meer scheldwoorden dan ik wil horen.

Dennie woont niet meer bij zijn moeder, al heeft zij nog wel ouderlijk gezag. Hij woont bij een pleegmoeder, die het beste probeert te doen voor de jongen. Alleen mist ze volgens ons aansluiting bij hem. Erg jammer, zeker omdat zijn moeder die aansluiting wel heeft. Hoe gek zij zich ook gedraagt, op het moment dat Dennie voor haar staat, gaat er schijnbaar een knop om en is het een geweldige moeder. Ze hoort wat hij zegt, complimenteert, vraagt door, begrenst en geeft liefde.

Ik heb wel eens gevraagd aan de gezinsvoogd van Dennie waarom hij niet bij zijn moeder kan wonen; ze lijkt hem alles te bieden wat een jongen nodig heeft. Maar toen hoorde ik verhalen over mannenbezoek, huiselijk geweld waar haar zoon getuige van is geweest en de financiële problemen waar de moeder continu in verkeert.

Toch jammer dat Dennie niet bij zijn liefhebbende moeder kan wonen. En nu groot moet worden bij een pleegmoeder die alles geeft, behalve liefde. Laura doet er gelukkig alles aan om moeder te betrekken bij haar zoon en zijn schoolontwikkeling. En moeder scheldt haar regelmatig de huid vol en dreigt met advocaten en geweld. Maar Laura blijft overeind.

Al had ze het een paar dagen geleden moeilijk en kwamen er even tranen. Maar haar hoofd ging weer omhoog, haar borst vooruit en ze ging het gesprek weer aan. Toen ik even kwam kijken, onder het motto van een kopje koffie aanbieden, zat ze met moeder en Dennie lachend te praten. Geweldig zo’n juf!

Geschreven op: zondag 21 december 2008

  1. […] te blijven tot aan de zomer. Want ja, waar vindt je een vervanger? Op mijn eigen school loopt Laura rond en zij blijft ook na de zomervakantie bij ons. Ik heb haar vandaag namelijk kunnen […]

Geef een reactie

