Onderwijszaken

Bang voor gewenst vertrek uit de jeugdgevangenis

In jeugdzorg on 20 maart 2011 at 10:20 AM

Eerder schreef ik de bijdrage Preventief gesloten gezet; hoezo goed jeugdbeleid? en op 10 december 2008, de Dag van de Mensenrechten, volgde Wat heb je aan mensenrechten als je gesloten zit? en vandaag deel drie van een trieste serie bijdragen.


Twee dagen voor de kerstdagen zocht ik je weer op. Weer alles achterlaten in een kluisje, je schoenen uit en riem af en maar hopen dat het poortje stil blijft. Dat lukte ditmaal, ik mocht mij weer aankleden en ik werd opgesloten in een wachtkamer met een kapotte frisdrankautomaat en een overjarige koffiemachine.

Voor mijn gevoel duurde het een uur voor ze mij kwamen halen. Dit terwijl er in werkelijkheid slechts tien minuten waren verstreken. Wederom ervaarde ik hoe stroperig de tijd voorbij gaat in een gevangenis. Oh nee, ik moet het een Justitiële Jeugdinrichting (JJI) noemen tegenwoordig. Het resultaat is nog steeds hetzelfde: je zit gevangen tussen meerdere hoge muren met veel prikkeldraad met scheermesjes eraan.

Je kwam mij lachend tegemoet met een rood-witte puntmuts alla Santa Claus op je donkere haren. Omdat het vakantie is, wordt er een recreatieprogramma aangeboden. De activiteiten zijn niet verplicht, maar je kan je er ook niet aan onttrekken. Het verschil ontgaat mij eerst, maar je legt uit dat je soms niet hoeft mee te doen en dan alleen maar hoeft toe te kijken. Er waren een dag eerder visagisten geweest en je had lekker kunnen ‘tutten’ met de andere meiden van je groep. Vandaag had je opgetreden voor anderen groepen, waaronder enkele jongensgroepen. Je had ontdekt dat je nog altijd in de smaak valt mij jongens, want twee hadden letterlijk om jouw aandacht gevochten.

Toen ik vroeg hoe het gaat met je vriendje, vertrekt opeens je gezicht. Je blijkt het uitgemaakt te hebben. Even zit ik met een mond vol tanden, maar dan complimenteer ik je. Dit verwart jou, maar ik leg uit dat het geweldig is dat je consequent bent richting hem. Dan snap je mij en je ogen stralen even. Je hebt de deur niet definitief gesloten, maar je accepteert niet meer dat hij zich agressief gedraagt of geweld gebruikt. En dat heeft hij wel gedaan, dusdanig zelfs dat hij een week een besloten instelling moest verlaten.

Dan zak je in, want je beseft dat 10 januari 2009 dichterbij komt. En je weet dat je dan de JJI moet verlaten, omdat de machtiging van drie maanden dan is verlopen. Maar je weet nog steeds niet waar je naartoe kan. Je bent bang. Bang dat je met je spullen de poort door moet, en dan alleen en verlaten op de parkeerplaats staat.

Foto: Bachbloesem Advies

Geschreven op: zondag 28 december 2008

  1. […] Op 9 november 2008 schreef ik de bijdrage Preventief gesloten gezet; hoezo goed jeugdbeleid?, op 10 december 2008, de Dag van de Mensenrechten, volgde Wat heb je aan mensenrechten als je gesloten zit? en op 28 december 2008 deel drie van een trieste serie met als titel Bang voor gewenst vertrek uit de jeugdgevangenis. […]

  2. […] gesloten gezet; hoezo goed jeugdbeleid?, Wat heb je aan mensenrechten als je gesloten zit?, Bang voor gewenst vertrek uit de jeugdgevangenis en De stap uit de jeugdgevangenis is […]

Geef een reactie

