Onderwijszaken

Geef mij juf Laura maar als collega

In basisschool, onderwijs on 25 maart 2011 at 5:52 PM

Op een collegaschool zag ik hoe Willem terzijde werd gezet. Al werd hem wel direct gevraagd te blijven tot aan de zomer. Want ja, waar vindt je een vervanger? Op mijn eigen school loopt Laura rond en zij blijft ook na de zomervakantie bij ons. Ik heb haar vandaag namelijk kunnen vertellen dat zij een vast contract krijgt na afloop van haar jaarcontract. Zulk goed nieuws is altijd aanleiding voor gebak bij de koffie voor het hele team en die komt er maandag dan ook zeker!


Nu valt mij steeds vaker op dat er veel Willems van de Pabo’s richting het basisonderwijs komen en weinig Laura’s. En dan doel ik niet op het feit dat er prakisch geen mannen meer leraar zijn of willen worden, maar op het kwaliteitsverschil. En dat is zeer fors. En daar maak ik mij grote zorgen over. De Opleidingen tot Leraar Basisonderwijs worden, eigenlijk zonder uitzondering, slechter en de onderwijsteams op basisscholen dus ook. Daarmee krijgen onze kinderen slechter onderwijs en hebben ze minder kansen voor de toekomst. Kortom: het hele systeem is aan het inzakken.

Jeroen Dijsselbloem vindt dat het onderwijsveld niet goed luistert naar de aanbevelingen uit het rapport van “zijn” commissie. Kort voor de installatie van die commissie schreef ik een bijdrage met als titel De Basisschool beter. Hierin heb ik gepleit voor een integraal plan van aanpak. Daarin schrijf ik onder meer:
Om dat te kunnen maken, moet er eerst goed en zeer kritisch worden gekeken naar de huidige praktijk binnen de basisscholen en alle gerelateerde organisaties en instellingen. Dit moet beslist niet worden gedaan door de politiek, de vakbonden of leraren, aangezien zij allen een eigen agenda en eigen belangen hebben, die niet stroken met werkelijk kritisch denken. Nee, ik denk eerder aan een team van topmensen uit het bedrijfsleven en onderwijsdeskundigen uit het buitenland.

Of het ooit zover komt betwijfel ik eerlijk gezegd, maar hoop doet leven. En zolang ik nog collega’s zoals Laura heb, blijf ik plezier houden in het onderwijs!

Geschreven op: vrijdag 23 januari 2009

Geef een reactie

