Onderwijszaken

Is leeftijdsverschil belangrijk in een relatie?

In Uncategorized on 26 maart 2011 at 7:50 PM

Twijfel. Is er een grens aan het verschil in jaren tussen man en vrouw als zij met elkaar verder willen? Of maakt het gat in jaren niets uit en gaat het om andere dingen? Ergens op internet las ik dat een verschil van 10 jaar alleen te merken is als het gaat om muziek. Doe Maar versus Bløf denk ik dan.


Maar een dergelijk verschil lijkt mij geen obstakel voor een liefdevolle en geslaagde relatie. Maar misschien is er toch een grens; als het niet vijf of 10 jaar is, dan misschien wel 11 of 14 jaar. Wie weet het? En wie kan het weten? Misschien gaat het juist niet om de leeftijd, maar om de personen. En om de liefde die zij voor elkaar voelen. Maar hoe belangrijk is de omgeving: de meningen, opmerkingen en veroordelingen? Of overwint de liefde alles?

Zeker als je net verliefd bent, kijk je niet op een jaar meer of minder lijkt mij. Dan zijn andere dingen belangrijker. Maar wat als je langer bij elkaar bent? Trouwen, uitgaan, kinderen; het zijn voorbeelden van onderwerpen die in veel relaties van wezenlijk belang zijn. En voor mijn gevoel telt leeftijd dan zeker mee. En misschien telt leeftijd minder als de levensfase qua werk of studie gelijk is. Of minder merk je het op jongere en flink oudere leeftijd wel minder dan dat het telt op de leeftijd van kinderen en werken. Tenminste dat kan ik mij allemaal zo voorstellen.

Toch ga ik voor de aloude wijsheid: liefde overwint alles!


Doe Maar – Smoorverliefd (1981)


Bløf – Harder dan ik hebben kan (1999)

Geschreven op: vrijdag 30 januari 2009

  1. […] het blog Is leeftijdsverschil belangrijk in een relatie? kwam veel reacties en er werden bijzondere en persoonlijke verhalen gedeeld. Hieronder deze […]

Geef een reactie

