Onderwijszaken

God, الله en יהוה bestaan niet!

In educatie on 3 april 2011 at 7:52 PM

De laatste tijd slaan gelovigen en atheïsten elkaar om de oren met allerlei teksten en zelfs folders. Het begon min of meer met Londense bussen met de tekst ‘Waarschijnlijk bestaat God niet. Dus stop met je zorgen te maken en geniet van het leven.‘. In Madrid reden er al snel ook bussen met zo’n tekst. Maar ja, onder de Christenen zijn ook voldoende fundamentalisten en die kochten ook reclameruimte op bussen. Zij kozen voor teksten als ‘Er is beslist een God. Dus kom bij de Christelijke Partij en geniet van je leven.‘ en zelfs voor de bijbeltekst ‘Dwazen denken bij zichzelf: er is geen God.‘.


Dankzij deze laatste bijbeltekst uit Psalm 53.1 weet ik dus nu dat de Christelijke fundamentalisten mij een dwaas vinden. Want voor mij is het duidelijk: god -of hoe je een hogere macht ook wil noemen- bestaat niet. Het is zelfs zo dat indien een god wel had bestaan, het hoog tijd zou zijn voor een voorgeleiding van die god voor de rechters van het Internationaal Gerechtshof. De lijst met aanklachten zou bijkans eindeloos zijn, maar de meest prominente klacht is wat mij betreft ‘misdaden tegen de menselijkheid‘. Er is namelijk vrijwel geen gewapend conflict, oorlog of genocide geweest die niet in naam van één of andere god is uitgevoerd.

Nee, dan kies ik toch liever voor de werkelijkheid: de wereld waarop wij leven is bij toeval ontstaan en het leven erop is één groot toeval en het feit dat de moderne mens nu denkt dat ze de baas zijn op deze wereld is een bizar ongeluk. Darwin heeft daar, zoals bekend, ooit een leuke verhandeling over geschreven. Dit is een logisch geheel aan feiten en onderzoeken, die om een grotendeels correcte wijze met elkaar in verband zijn gebracht. Inmiddels weten wij meer dan Darwin destijds kon vermoeden, maar dat neemt de belangrijkheid van Darwins werk niet weg.


Is er dan geen hogere macht? Jawel hoor, die is er wat mij betreft zeker en wel in de vorm van de kracht van de natuur. Zeker in Nederland kennen wij die kracht maar al te goed. Denk maar aan de eeuwige strijd tegen de zee. En die natuurkrachten zijn aantoonbaar onderhevig aan vaste en bewezen natuurwetten. En dergelijke bewijzen voor een god heeft nog nooit iemand kunnen tonen. Ik geef toe: figuren als de paus doen hun best, maar keer op keer komen ze maximaal met wat kretelogie zonder enige vorm van bewijs. Wat wel knap is, is dat ze hiermee miljoenen mensen zo gek krijgen om kunstjes te doen en daar nog grof voor te betalen ook. In mijn ogen gaat het hier om veruit de grootste fraudezaak in de menselijke geschiedenis.

Het is volkomen terecht dat de evolutietheorie tot de verplichte lesstof behoort. Helaas wordt het toegestaan dat religieuze scholen zich daar makkelijk en met onwaarheden vanaf kunnen maken. Wat mij betreft worden ook die scholen gedwongen feitelijkheden te vertellen aan de leerlingen. En dat betekent dat ze wel mogen vertellen dat er mensen zijn die in verhaaltjes geloven en dat er de evolutietheorie is, die het leven op aarde verklaart.

Lees ook:
Onderwijs over intelligent design ongrondwettelijk
Geloof en onderwijs
Nee Ahmed Marcouch, niet meer religie binnen het onderwijs!
Lessen Islam op openbare school

Geschreven op: zaterdag 28 februari 2009

  1. Ik geloofde tot mijn tiende in God, ik was tot mijn vijftiende atheïst en nu geloof ik weer in God. Het maakt me niks uit of iemand wel in God gelooft of niet, wat ik veel belangrijker vind is dat mensen elkaar in hun waarde laten. (En sorry, maar dat lukt u niet helemaal op deze manier) Iedereen mag geloven wat hij/zij wil, de evolutietheorie én het bijbelverhaal moeten worden verteld. Niet alleen omdat beide voor sommigen waarheid zijn, maar ook omdat het Christelijke geloof een van de pijlers van onze cultuur was en is.

    Kleine aanmerking: ‘Er is namelijk vrijwel geen gewapend conflict, oorlog of genocide geweest die niet in naam van één of andere god is uitgevoerd.’ Dat is hetzelfde als zeggen dat een pistool de schuld is van een moord. God maakt die oorlogen niet, mensen maken oorlogen.

    • Hallo Laura,

      Je hebt gelijk als je stelt dat ik hier wel erg scherp één kant heb gekozen. Dat heb ik weliswaar bewust gedaan, maar er zit iets onrechtvaardigs en wellicht zelfs oneerlijks in.

      En ja, de mensen maken de oorlogen. En die moorden. Maar helaas wel erg vaak uit naam van. En hoe dat zich verhoudt, daar ben ik nog niet over uit.

  2. […] ook: God, الله en יהוהbestaan niet! Geloof en […]

  3. Tóch behoefte aan een allerhoogst allergoedertierenst wezen?
    Het zal wel,want ik betrap me erop de naam van de god van
    “onderwijszaken” te willen weten. Om als een soort erkenning en beleefdheid en wie weet uit liefde te kunnen beginnen met:

    Hai Piet

    Toch wel even moeten zoeken naar goedertieren (italiaans: – zag ik staan – misericordioso wat een prachtige zangerige taal toch) omdat ik het woord tieren nog nooit in verband had gebracht met iets goeds… Tierde mijn vader dan toch uit goedheid en liefde?

    Prachtig blog, zéér to the point.

    School. En dan zie ik de monden openvallen van al die wurmen en blaagjes. Durven na schooltijd of tussentijdse twitter naar mamma ‘dat alles goed gaat’, waarschijnlijk niets over de les te vertellen. Niets, uit mededogen met Pap en Mam.

    Daarover, en over mijn verwachting dat het nog wel honderden jaren gaat duren voor we zo ver zijn dat al die bekeerde animistjes van Congo tot de Javaanse binnenlanden – en verder – de nieuwlichterij zullen aanvaarden, voel ik een opstandige bezorgdheid. Ik schrijf erover in mijn blogs en in Reacties op andermans Berichten, eigenlijk in de gedachte dat ik wel een van de zeer weinigen zal zijn. Een beetje onbeholpen wel, ik heb er niet voor gestudeerd moet je rekenen.

    Nou, gelukkig maar, ik ontdek vandaag jullie, “Piet” en de anderen. Goed bewoord, logisch verklaard en zeer aansprekend voor mij. Je daagt me uit mijn idee over god, God of GOD hier in het kort te schrijven. Geloof en Hoop lopen volgens mij uit op niets(Dat zei ik toch al, hoor ik de goeroe mompelen). Daarnaast – zie aanhef – heb ik toch wel behoefte aan iets waarnaar ik figuurlijk óp kan kijken. Vanwege leven-dood-grens overschrijdende onbegrijpelijke zaken tussen mens en dode kom ik er maar toe dat er toch iets meer bestaat dan ons hemelse leven op aarde – en op al die andere planeten in dit heelal en mogelijk nog vele andere heelallen. Ik durf te stellen dat er in de overal meetbare stralingen een volstrekt onbekend stromen bestaat, die ik dan maar GOD noem. Ik schrok er nog het meest van dat de wetenschappers ontdekten dat er zelfs neutrino’s dwars door ons en onze planeet stralen, bewegen, golven, of hoe het verschijnsel ook mag heten. Alles golft door alles heen, moduleert met elkaar, enzovoort enz.

    Gut, heb je hem weer, komt toch weer altijd uit op aardse materiele zaken, vooral plezierige, prijswinnend op golfbanen. O nee, zie ik tot mijn opluchting, ach, ik heb nog nooit meer gedaan dan mini-golf. Een vergissing is menselijk, menselijk ben ik toch ook. En waar blijft anders de humor – vrij naar Willem Sonneveld – waarmee je zelfs een babyvoetje in een schoentje kan wurmen. Mammie lacht, spruit lacht en de zaak is gepiept.

    Maar “Piet” hoe zie jij de ontwikkelingen in de komende jaren tot eeuwen?

    BTW, “zaken tussen mens en dode”. daarmee bedoel ik niet de humbug-preken, het channelen, boosheid van engelen, strafaanzegging en zo meer inspirerends. Deze zijn vrijwel allemaal op te lossen als natuurlijk verklaarbaar. Nee. Wat ik wel bedoel zijn de echt niet uit te leggen aanrakingen, het onverhoeds zien van lang geleden overledenen, proeven, ruiken, horen en mogelijk nog meer – zoals rillingen.

    Oude man, breedsprakerige figuur, zou je niets eens ophouden hier?

    Ja – warme groet – Niek

Geef een reactie

