Onderwijszaken

Hoofddoekjes? Best leuk!

In Uncategorized on 23 april 2011 at 7:14 AM

Ik vind het best leuk om hoofddoekjes om mij heen te zien. Enerzijds doet het mij denken aan de tijd dat onze (groot)moeders nog een hoofddoekje droegen en anderzijds brengt het kleur. Het voegt wat dat betreft best iets toe aan onze Calvinistische maatschappij.

En al die geluiden over vrouwenonderdrukking: onzin! Natuurlijk zijn er vrouwen bij die zelf geen hoofddoekje willen dragen, maar onder druk van man of familie het toch doen. Maar hoe zit het dan met al die mannen die onder druk van hun werkgever een stropdas dragen? En al die meisjes die graag ook een kort rokje en laaguitgesneden truitje willen dragen, maar dat niet mogen van hun ouders? Is dat dan geen onderdrukking? Als iemand het één onderdrukking noemt, moet hij het andere net zo goed onderdrukking noemen.

En het lijkt wel of er steeds meer soorten hoofddoekjes komen. Er zijn ontwerpers die er hun geld mee verdienen. Ook voor de gymnastiekles op school en voor sporten in privésfeer zijn er speciale veilige hoofddoekjes ontwikkeld. Een goede ontwikkeling wat mij betreft.

Heb ik geen minpunten? Ja, drie eigenlijk. Ten eerste dat meisjes te jong al een hoofddoekje dragen (namelijk voor hun eerste menstruatie), ten tweede dat sommige Moslima’s niet weten te stoppen en hele bedekt door het leven willen gaan en als laatste dat er zoveel autochtone Nederlanders zijn die ageren tegen hoofddoekjes. Dat laatste vind ik zelfs erg dom.

Een overzicht van hoofddoekjes:

Geschreven op: zaterdag 14 maart 2009

  1. En dan de nonnekes die door 9 centimeter diameter kapjes me achter een tralie van weinig groter te woord stonden, zo’n 72 jaar geleden.

    Ik viel in die tijd zelfs op de 2 cm enkels die ik boven de schoenhielen kon zien – toen ik eerder nog in een dorpje woonde – warm gegroet – Niek
    .

Geef een reactie

